Opphavsrett
Kontakt vitenskapelig ansatte.
- Verkshøyde/originalitetsvurderingen i opphavsretten i lys av ny EU-rettslig og nordisk rettspraksis
- Forholdet mellom kravene til verkshøyde i opphavsretten og individuell karakter i designretten
- Den opphavsrettslige inngrepsvurdering
- Parodier og pastisjer
- Overføringsrettens yttergrenser
- Begrepet “for allmennheten”
- Sampling
- Videresending av åndsverk
- «Digital spredning» av åndsverk, herunder utlån
- Ansvar for plattformer
- Forholdet mellom e-handelsdirektivet og retten til overføring til allmennheten
- Navneangivelsesretten
- Respektretten (herunder om den forutsetter “opphavsrettslig relevant handling”)
- Eksemplarfremstilling til privat bruk (særlig om fremmed hjelp)
- Det rettslige vern for tekniske beskyttelsestiltak (sperrer)
- Opphavsrettens spesialitetsprinsipp
- Sitatretten (herunder også kunstsitat, som evt. kan skrives som egen oppgave)
- Medienes bruk av åndsverk
- Databasevernet (eventuelt enkelte av vilkårene i åvl. § 24)
- Bruk av “ubeskyttede” databaser
- Retten til fotografisk bilde (åvl. § 23)
- Retten til eget bilde (åvl. § 104)
- Grenser for avtalelisens
- Opphavsrett og lovvalg
- Åndsverklovens rekkevidde for utøvende kunstneres prestasjoner
- Multiterritoriell lisensiering (av musikk og/eller andre åndsverk)
- “Rimelig vederlag” for utnyttelse av åndsverk
- Stilltiende samtykke til bruk av åndsverk
- Opphavsrett og ytringsfrihet
- Blokkering av nettsteder
- Medvirkning til opphavsrettsinngrep
- Blockchain og rettighetsklarering
- Opphavsrett og kunstig intelligens
Design-, patent- varemerkerett, markedsrett og vernet for forretningshemmeligheter
Kontakt vitenskapelig ansatte.
- Kravet til særpreg for varemerker, særlig om figurmerker og tredimensjonale merker
- Varemerkebegrepet, særlig om kravet om at et varemerke må kunne gjengis grafisk
- Stedsbetegnelser som varemerker
- Bruksplikt for varemerker, særlig om kravet om at bruken må være reell
- Vilkårene for oppnåelse av vern for varemerker på grunnlag av innarbeidelse
- Suggestive varemerker
- Registrering av åndsverk som varemerke
- Degenereasjon og regenerasjon av varemerker
- Villedende varemerkebruk
- Adgangen til å endre varemerker på søknadsstadiet og etter registrering
- Vernet for velkjente varemerker
- Retten til bruk av eget navn eller foretaksnavn som varemerke
- Retten til bruk av andres varemerker ved markedsføring av reservedeler og tilbehør
- Ompakking og endring av paralellimporterte produkter
- Varemerker som del av domenenavn
- Bruk av varemerker på internett
- Forholdet mellom vernet mot varemerkeinngrep og vernet etter markedsføringsloven §§ 30 og 25.
- Adgangen til å gjøre endringer i patentbeskrivelsen
- Vilkårene for deling og utskillelse (patentlovens § 11)
- Grensen mellom oppfinnelser og oppdagelser
- Patentering av datamaskinprogrammer
- Utvalgsoppfinnelser
- Nyhetskravets innhold
- Kravet om "sikringsgrunn" i saker om midlertidig forføyning
- Vilkåret “brakt i omsetning med innehaverens samtykke” i vml. § 6
- Domstolsprøving av Patentstyrets vedtak
- Vilkårene for arbeidsgivers rett til å overta oppfinnelser som er gjort av arbeidstakere
- Adgangen til å gjennomføre eksperimenter vedrørende patenterte oppfinnelser
- Indirekte produktbeskyttelse
- Middelbart patentinngrep
- Ansvar for medvirkning til patentinngrep
- Supplerende beskyttelsessertifikater for legemidler og plantefarmasøytiske produkter, særlig om produktbegrepet
- Bevisbyrden i saker om fremgangsmåtepatenter
- Kravet til «troverdig effekt» av patentsøkte oppfinnelser
- Krav til oppfinnelseshøyde for kombinasjonsoppfinnelser
- «Allment tilgjengelig» - nyhetskravet
- Designrettens krav om individuell karakter
- Designvern for reservedeler
- Designvern og produkter med «teknisk funksjon»
- Forholdet mellom vernet for forretningshemmeligheter og markedsføringsloven § 25
- Vernet for forretningshemmeligheter mot tidligere ansatte
- Forholdet mellom konfidensialitetsavtaler og det lovfestede vern av forretningshemmeligheter
- Forbudssanksjonen ved krenkelser av immaterialrettigheter og forretningshemmeligheter
- Etterlikningsvernet i markedsføringsloven § 30