Immaterialrett og markedsrett

Opphavsrett

Kontakt vitenskapelig ansatte.

  • Verkshøyde/originalitetsvurderingen i opphavsretten i lys av ny EU-rettslig og nordisk rettspraksis
  • Forholdet mellom kravene til verkshøyde i opphavsretten og individuell karakter i designretten
  • Den opphavsrettslige inngrepsvurdering
  • Parodier og pastisjer
  • Overføringsrettens yttergrenser
  • Begrepet “for allmennheten”                 
  • Sampling
  • Videresending av åndsverk
  • «Digital spredning» av åndsverk, herunder utlån
  • Ansvar for plattformer
  • Forholdet mellom e-handelsdirektivet og retten til overføring til allmennheten
  • Navneangivelsesretten             
  • Respektretten (herunder om den forutsetter “opphavsrettslig relevant handling”)
  • Eksemplarfremstilling til privat bruk (særlig om fremmed hjelp)
  • Det rettslige vern for tekniske beskyttelsestiltak (sperrer)                       
  • Opphavsrettens spesialitetsprinsipp                  
  • Sitatretten (herunder også kunstsitat, som evt. kan skrives som egen oppgave)
  • Medienes bruk av åndsverk
  • Databasevernet (eventuelt enkelte av vilkårene i åvl. § 24)
  • Bruk av “ubeskyttede” databaser
  • Retten til fotografisk bilde (åvl. § 23)
  • Retten til eget bilde (åvl. § 104)
  • Grenser for avtalelisens
  • Opphavsrett og lovvalg
  • Åndsverklovens rekkevidde for utøvende kunstneres prestasjoner
  • Multiterritoriell lisensiering (av musikk og/eller andre åndsverk)
  • “Rimelig vederlag” for utnyttelse av åndsverk
  • Stilltiende samtykke til bruk av åndsverk
  • Opphavsrett og ytringsfrihet
  • Blokkering av nettsteder
  • Medvirkning til opphavsrettsinngrep
  • Blockchain og rettighetsklarering
  • Opphavsrett og kunstig intelligens

Design-, patent- varemerkerett, markedsrett og vernet for forretningshemmeligheter

Kontakt vitenskapelig ansatte.

  • Kravet til særpreg for varemerker, særlig om figurmerker og tredimensjonale merker
  • Varemerkebegrepet, særlig om kravet om at et varemerke må kunne gjengis grafisk
  • Stedsbetegnelser som varemerker
  • Bruksplikt for varemerker, særlig om kravet om at bruken må være reell
  • Vilkårene for oppnåelse av vern for varemerker på grunnlag av innarbeidelse
  • Suggestive varemerker
  • Registrering av åndsverk som varemerke
  • Degenereasjon og regenerasjon av varemerker
  • Villedende varemerkebruk
  • Adgangen til å endre varemerker på søknadsstadiet og etter registrering
  • Vernet for velkjente varemerker
  • Retten til bruk av eget navn eller foretaksnavn som varemerke
  • Retten til bruk av andres varemerker ved markedsføring av reservedeler og tilbehør
  • Ompakking og endring av paralellimporterte produkter
  • Varemerker som del av domenenavn
  • Bruk av varemerker på internett
  • Forholdet mellom vernet  mot varemerkeinngrep og vernet etter markedsføringsloven §§ 30 og 25.
  • Adgangen til å gjøre endringer i patentbeskrivelsen
  • Vilkårene for deling og utskillelse (patentlovens § 11)
  • Grensen mellom oppfinnelser og oppdagelser
  • Patentering av datamaskinprogrammer
  • Utvalgsoppfinnelser
  • Nyhetskravets innhold
  • Kravet om "sikringsgrunn" i saker om midlertidig forføyning
  • Vilkåret “brakt i omsetning med  innehaverens samtykke” i vml. § 6
  • Domstolsprøving av Patentstyrets vedtak
  • Vilkårene for arbeidsgivers rett til å overta oppfinnelser som er gjort av arbeidstakere
  • Adgangen til å gjennomføre eksperimenter vedrørende patenterte oppfinnelser
  • Indirekte produktbeskyttelse
  • Middelbart patentinngrep
  • Ansvar for medvirkning til patentinngrep
  • Supplerende beskyttelsessertifikater for legemidler og plantefarmasøytiske produkter, særlig om produktbegrepet
  • Bevisbyrden i saker om fremgangsmåtepatenter
  • Kravet til «troverdig effekt» av patentsøkte oppfinnelser
  • Krav til oppfinnelseshøyde for kombinasjonsoppfinnelser
  • «Allment tilgjengelig» - nyhetskravet
  • Designrettens krav om individuell karakter
  • Designvern for reservedeler
  • Designvern og produkter med «teknisk funksjon»
  • Forholdet mellom vernet for forretningshemmeligheter og markedsføringsloven § 25
  • Vernet for forretningshemmeligheter mot tidligere ansatte
  • Forholdet mellom konfidensialitetsavtaler og det lovfestede vern av forretningshemmeligheter
  • Forbudssanksjonen ved krenkelser av immaterialrettigheter og forretningshemmeligheter
  • Etterlikningsvernet i markedsføringsloven § 30
Publisert 16. aug. 2021 10:38 - Sist endret 16. aug. 2021 10:38