JOU 2022:4 EU-harmoniserte regler om kunstig intelligens

NAV har gitt oppdrag til studentene om å skrive en Jusstudentenes offentlige utredninger (JOU) om lov om gjennomføring av europeiske harmoniserte regler om kunstig intelligens i norsk lovgivning

En strøm av programmeringskoder foran et ansikt av en kvinnelig android.

Bildet er laget av Gerd Altmann fra Pixabay

Bakgrunn

Oppdragsgiver er NAV Seksjon for informasjonsforvaltning.

EU har lansert et ambisiøst initiativ for å sikre at fremtidig utvikling og bruk av kunstig intelligens bygger på regler som sikrer et velfungerende marked og offentlig forvaltning, og på borgernes sikkerhet og fundamentale rettigheter. En del av dette er EU-kommisjonens forslag om et ambisiøst rettslig rammeverk for harmonisering av europeiske regler om kunstig intelligens. Kommisjonen la 21. april 2021 frem et forslag til en forordning med forslag til harmonisering.  

I Norge er det vedtatt flere strategier og planer for digitalisering av offentlig sektor. Et eksempel er Nasjonal strategi for kunstig intelligens, 2020. Det er foreløpig ikke vurdert å lovgi særskilt om digitalisering eller kunstig intelligens. Ulike sider ved digitalisering og kunstig intelligens er berørt i sentrale offentlige utredninger som NOU 2019: 5 Ny forvaltningslov og NOU 2019: 9 Fra kalveskinn til datasjø — Ny lov om samfunnsdokumentasjon og arkiver. Et annet eksempel er Domstolskommisjonen som i NOU 2020: 11 Den tredje statsmakt – Domstolene i endring peker på flere utfordringer ved økende bruk av kunstig intelligens i forvaltningen og domstolens egnethet til å kontrollere forvaltningen.

I Lovlab har studentene tidligere utredet ulike sider av bruken av kunstig intelligens i forvaltningen. I JOU 2020: 5 Kunstig intelligens – Muligheter og risikoer i velferdsforvaltningen drøftes flere spørsmål ved bruken av kunstig intelligens i velferdsforvaltningen. Det foreslås også endringer i forvaltningsloven og folketrygdloven.  I JOU 2020: 2 Automatisk kontroll i Arbeids- og velferdsetaten – Grunnleggende rettigheter ved automatisk kontroll med borgernes etterlevelse av velferdslovgivningen, i forbindelse med utbetaling av ytelser, drøftes flere spørsmål ved bruk av kunstig intelligens i velferdsforvaltningens kontroll med borgerne, og det foreslås blant annet et nytt kapittel om automatisk kontroll i folketrygdloven.

Oppdrag

  • Studentgruppen skal vurdere om eventuelle europeiske regler om harmonisering av regler om kunstig intelligens er EØS-relevante. Det vil si om dette er regler som faller innenfor EØS-avtalens saklige virkeområde, og om Norge bør innlemme reglene i EØS-avtalen. (Se nærmere utredningsinstruksens krav til utredning av EØS-relevans og gjennomføring av folkerett i utredningsinstruksen punkt 5-5 og omtalen i veilederen til utredningsinstruksen punkt 5-5.)
  • Studentgruppen skal vurdere hvordan de europeiske reglene om harmonisering av regler om kunstig intelligens kan gjennomføres på en hensiktsmessig måte i norsk rett. Gruppen skal vurdere om gjeldende regler må endres og foreslå forslag til nye regler. Gruppen skal ta stilling til hva som er en tilstrekkelig gjennomføringsmåte. I disse vurderingene skal gruppen se hen til vurderingene og anbefalingene i NOU 2021: 8 Trygd over landegrensene — Gjennomføring og synliggjøring av Norges trygdekoordineringsforpliktelser.
  • Studentgruppen skal særlig vurdere hvilken betydning EUs regler har for velferdsstatlig digitalisering og bruk av kunstig intelligens og særlig for regelverket som er relevant for Arbeids- og velferdsdirektoratet, herunder NAV-loven og folketrygdloven.
  • Studentgruppen kan foreslå en ny lov om bruk av kunstig intelligens i forvaltningen eller velferdsforvaltningen, eller foreslå endringer i eksisterende lovgivning. 

Bakgrunnsdokumenter

 

Emneord: Lovgivningslære, Lovlab, Digital Velferdsstat, EØS, trygderett, forvaltningsrett Av Jon Christian Fløysvik Nordrum
Publisert 2. nov. 2021 12:08 - Sist endret 3. nov. 2021 16:29