Kommentarer til eksamen

Sensur har falt. Resultatet ble nesten som vanlig: 

  • Noen studenter hadde nesten fullt hus og likevel viste ingen tegn på at de hadde hatt dårlig tid, 
  • En god del studenter klaget over at de ikke rakk alt
  • Noen skrev opp til 30 sider, og på motsatt side hadde vi noen som bare leverte fire sider.
  • Mange viser at de har lært mye i løpet av kurset,
  • Andre har ikke vist mye kunnskap.

I et eksamensett forsøker vi å ha med noen enkle spørsmål som vi regner med at de aller fleste vil klare. Vi har så en del middels vanskelige spørsmål, og noen få nøtter som  vi ikke forventer at stort noen klarer. Årets eksamensett fungerte ikke så godt som vi hadde håpet. Det var spesielt to detaljer som overrasket oss:

Det viste seg at forbausende få klarte to oppgaver som vi regnet med skulle være blant de enkle og raske å gjennomføre, Det var oppgave 3a om grunntoner og overtoner, og det var 5a med enkleste utledning av posisjonene til interferenslinjene fra en dobbeltspalt (inkl antakelsene som er brukt). Også 4a hadde vi trodd at flere skulle komme i gang med, selv om vi ikke forventet at så mange klarte å fullføre den oppgaven fullt ut.

Det er tydelig at vi må terpe mer på grunntoner og overtoner neste år! Og antakelig også interferens fra dobbeltspalten på enkleste måte. De mer innviklede utledningene for diffraksjon fra en spalt og interferens fra et gitter har vi signalert at vi ikke regner med at man skal kunne reprodusere til en eksamen, men den enkle tenkningen som ligger i basisutledningen av dobbeltspalten er sentral!

De enkle spørsmålene er med i et eksamensett for å skille ut de som egentlig ikke kan stort av pensum overhodet, og de studentene som kan en del, og som derved burde ha stått. Men siden det var manglende kunnskap/forståelse for flere av de enkle spørsmålene vi hadde valgt i år, ble det forholdsvis mange studenter som ikke fikk vist nok kunnskap/forståelse totalt til at vi kunne la dem passere. Det ble derfor mer stryk i år enn vi pleier å ha (11 stryk).

Vi er klar over at kanskje mer enn halvparten av disse antakelig ville ha stått dersom våre enkle spørsmål hadde truffet bedre det disse studentene faktisk kan. Men så lenge vi ikke har fått sett nok kunnskap/forståelse i en eksamen, blir det dessverre stryk.

Vi anbefaler at de som har strøket bruker litt av sommeren til å repetere pensum og at dere stiller til konteeksamen ca midten av august. Vi pleier å velge muntlig eksamen, og vil senere gi tips til hvordan man bør opptre på en slik eksamen (for de som ikke er vant med en slik). Det er ofte lettere å stå på en muntlig eksamen enn en skriftlig, fordi eksaminator kan hoppe over på nye temaer dersom vi treffer noe du ikke kan. Selv om det normalt er muntlig konteeksamen i vårt kurs, bestemmes likevel eksamensformen endelig først etter at vi har oversikt over hvor mange som ønsker en konteeksamen.

Det er de 11 stryk som er viet mest omtale i dette skrivet, ikke minst fordi vi ikke liker å ha så mange stryk (15 %). Men heldigvis er bildet mye mer mangfoldig enn det! Vi synes det er rett og slett imponerende å se hvordan mange boltrer seg når de svarer på oppgavene, og de seks som vi ga en A har virkelig vist at de mestrer utrolig bra de delene av pensum vi var innom. Godt gjort!

Og for dere som fikk f.eks. en B eller en C, er det ingen grunn til å henge med hodet. Det er ikke mange i landet som gjør det bedre! Dere konkurrerer ikke lenger om å være blant de beste i klassen, slik det var på videregående. Nå er konkurransen mye mer brutal, og da er en B og en C plutselig en meget anstendig prestasjon!!! Godt gjort det også!

GOD SOMMER!

Beste hilsen
Arnt Inge

Publisert 19. juni 2015 00:14