GEO4510 – Digital terrenganalyse (geomorfometri)
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Terrengmodellering, Generering av terrengmodeller vha. ulike teknikker, terrengparameterisering, terrengklassifikasjon, terrenganalyse i romlig modellering
Hva lærer du?
Du får innsikt i avansert bruk av terrengmodeller i geofaglig forskning og utredning
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Bachelor i geofaglig eller informasjonsvitenskapelig studieprogram.
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende kunnskaper om geofag og behandling av geografisk informasjon.
Overlappende emner
10 studiepoeng mot GG372.
Undervisning
Forelesninger (1 timer per uke), øvelser (4 timer per uke).
Eksamen
Det skal leveres ca 4 skriftlige oppgaver som gis karakter og må bestås. Til sammen teller disse ca 50%. Skriftlig eksamen (3 timer) til slutt teller ca 50%. Endelig karakter settes etter en helhetsvurdering av de enkelte deleksamener. Bokstavkarakter (A-F).
Informasjon om utsatt prøve (kontinuasjon) finner du på www.matnat.uio.no/studier/eksamen/kontinuasjon.html. Mer informasjon om eksamen ved MN-fakultetet kan du lese på våre eksamensider: www.matnat.uio.no/studier/eksamen/index.html
Annet
Emnet er obligatorisk som del av masterprogram Geofag, studieretning Miljøgeologi og naturkatastrofer.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Som student ved UiO vil du derfor bli bedt om å delta i ulike typer evaluering av studiehverdagen din. Vi gjennomfører fortløpende evaluering av dette emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende og detaljert evaluering, en såkalt "periodisk evaluering" av emnet. Mer informasjon om kvalitetssikring finnes på UiOs nettsider om studiekvalitet.
Emnet ble evaluert høsten 2005.