Tema og målgruppe
Miljø er vårt fokusområde. Samfunnet utvikler seg stadig til å bli mer bevisst og søker en mer bærekraftig verden; av den grunn mener vi dette temaet er sentralt og relevant. Vår målgruppe er barnefamilier siden sannsynligheten for utfordringer av sortering og gjenvinning er stor.
Vår problemstilling:
"Hvordan kan familier bli mer miljøvennlige i hjemmet?"
Datainnsamling
For å tilegne relevant data ble intervju benyttet som primærmetode; semi-strukturert for å få mer nøyaktighet, men også åpne opp for muligheten til å gå i dybden med oppfølgingsspørsmål for å granske etter deltakernes underliggende behov. Det har blitt utført intervju med én barnefamilie (et intervju med de foresatte og et annet med barna) og én domene-ekspert. I tillegg til dette har vi hatt kontakt med familien for å vurdere løsningsforslagene. Det har også blitt gjennomført et case-studie for å vite hvordan familien håndterer sorterings-situasjonen.
All innsamlet data har blitt bearbeidet med innholdsanalyse; vi sammenlignet og sorterte ulike påstander fra familiemedlemmene i et affinity diagram.
Med diagrammet som utgangspunkt diskuterte vi oss frem til at familien har behov for struktur, uavhengighet, informasjon og enkelhet. Kravene vi etablerte var å lage et lett-oppfattelig system som ,ved hjelp av belysning og en timer, synliggjør matrestene i kjøleskapet.
Prototyper
Vi har valgt å kun presentere prototypene fra konseptet vi gikk videre med. Andre konsepter var bl.a. en søppel-kompressor og en spill-løsning.
Av intervjuet med barna ble det oppdaget at de er usikre på når rester i kjøleskapet er gode eller dårlige. De etterlater vurderingen til sin mor. Det ble sagt at uten deres mor ville det ha vært utfordrende å vite om maten er for dårlig og må kastes, og en konsekvens av denne usikkerheten er matsvinn om de kaster mat i god tilstand.
Prototype 1 - Plate
Etter dataanalysen utformet vi fire ulike design-konsepter basert på ulike form-konsepter. Alle forslagene bygget på konseptet om å ta tiden på hvor lenge restene kunne være og blinke med en lysdiode når det var på tide å kaste maten (konseptet endret seg senere etter designkritikk). Tidlig i utviklingsfasen hadde vi bl.a. en idé om å implementere ei plate med sensor som kunne oppdage om noe var plassert på plata.
Prototype 2 - Matklokka
Vår mer høyoppløselige prototype av papp utforsker look-and-feel aspektet av det som for tiden ble regnet som ei "matklokke". Konseptet ble endret etter denne iterasjonen med en ny visjon.
Prototype 3 - Beholderen
Konseptet baserte seg på at familien hadde uttrykt at moren vanligvis sjekker om maten er god å spise basert på lukt og passer på at det ikke tar for lang tid å bruke opp restene. Da vi undersøkte dette blant et av barna i familien kom det frem at barnet avhenger seg av moren for å finne ut av dette, og ga inntrykk av at vedkommende ikke hadde nok kunnskap om matresters levetid for å avgjøre om maten ikke er farlig å spise.
Den endelige prototypen hadde derfor "synliggjøring av restemat" som visjon. Vi implementerte også funksjonalitet som forslag på matretter som kan lages med restene (i form av kort). Denne løsningen går vekk fra idèen om å varsle når maten burde kastes til å simpelt føre oppmerksomheten til brukeren til restene når de åpner kjøleskapet. Hensikten er at brukeren skal bruke restene når de skal lage nye retter. Siden mat som er blandet har kortere levetid var det naturlig å lage et system som indikerer om restene fortsatt kan brukes til å lage ny mat. Slik tenker vi at vi kan minske matsvinn-problemet i hjemmet og dermed gjøre barnefamilier mer miljøvennlige.