MED3067 – Translational cardiology: From bench to bedside

Schedule, syllabus and examination date

Course content

Emnet gir innføring i translasjonsforskning og innovasjonsprosesser, med fokus på hjertesykdommer. Kurset vil bestå av flipped classroom, der introduksjon til hvert tema gis via e-læring, og den stedlige undervisningen primært vil være analyse i grupper og aktiv anvendelse av teoristoffet. Målet er at studenten etter endt kurs skal ha utviklet god innsikt i samspillet mellom grunnforskning, klinisk forsking og innovasjon gjennom arbeid med en rekke eksempler fra pågående forskning, som en introduksjon til videre arbeid innen feltet.

Learning outcome

Kunnskaper

Ved fullført emne skal studentene kunne:

  • Beskrive hvordan translasjon i medisinsk forskning foregår
  • Identifisere sentrale utfordringer knyttet til translasjonsforskning.
  • Redegjøre for de mest sentrale prinsippene for immatrialrett og rettigheter til innovasjonsprosesser
  • Beskrive de mest sentrale komponentene for det offentlige virkemiddelapparatet for innovasjonsprosesser i Norge
  • Beskrive hvordan nye behandlingsformer utvikles i samspill mellom grunnforskning, industri og kliniske miljøer, inkludert økonomiske og finansielle mekanismer.
  • Forstå de mest sentrale hypotesene og modellene for sykdomsprosesser i hjertet, med vekt på remodellering, hypertrofi, fibrose, iskjemi-reperfusjon, elektrofysiologiske endringer og genetisk hjertesykdom.
  • Redegjøre for sentral forskningsmetodikk knyttet til hjerteforskning, med vekt på elektrofysiologi, kontraktil funksjon, iskjemi-reperfusjon og transkripsjonelle endringer.

Ferdigheter

Ved fullført emne skal studentene kunne:

  • Formidle de sentrale patofysiologiske modellene i hjerte- og karsystemet, inkludert remodellering av hjertet, elektrofysiologiske endringer, iskjemiske skader, tromboembolisme og atherosklerose
  • Drøfte sepsis
  • Analysere de mest sentrale forskningshypotesene i translasjonsforskning på disse modellene.
  • Drøfte potensialet til utvalgte innovasjonsstrategier (legemidler, biomarkører mm) knyttet til hver av de sentrale patofysiologiske modellene for hjertesykdommer.
  • Analysere fordeler og ulemper ved de mest sentrale arbeidsformene og hypotesene i pågående translasjonsforskning på hjertesykdommer.

Generell kompetanse

Ved fullført emne skal studentene kunne:

  • Reflektere over betydningen mellom grunnforskning, klinisk forskning og industri i translasjonsforskning og medisinsk innovasjon med hjertesykdommer som eksempel.

Admission

Lukket profesjonsstudium.

Studenter må innen angitte frister foreta en emneprioritering over valgfrie emner i StudentWeb.

Opptaksramme: inntil 25 studenter. Programrådet har satt en minstegrense for antall studenter per emne. Emner med få søkere kan derfor bli avlyst og søkerne overføres til emner med ledig kapasitet. Prioriteringen av emner gjøres i nær dialog med studentrepresentantene i komiteen for de valgfrie emnene.

Det er ikke mulig å ta dette emnet som privatist. Studenter må ha plass på undervisningen for å kunne ta eksamen.

Prerequisites

Formal prerequisite knowledge

Du må ha fullført undervisningen og ha møtt til eller ha gyldig fravær på eksamenene i MED2200 – Medisinstudiet, modul 2 for å kunne fremstille deg til eksamen i de valgfrie emnene i første elektive periode.

Overlapping courses

Overgang/innpass

Dersom du er forskerlinjestudent kan du søke om å få kursaktiviteter på forskerlinjen godskrevet som erstatning for de valgfrie emnene i de elektive periodene.

Om fritak

Teaching

Kurset vil basere seg på en kombinasjon av ordinære forelesninger og Ferdighetsbasert læring (FBL), hvor flipped classroom kombineres med workshops og gruppearbeid. Undervisningen i workshops vil være fokusert på team-arbeid og diskusjon med faglærer. Undervisningen er på norsk.

Examination

Oppgaveinnlevering for gruppe, basert på teams-prinsipper. Oppgaven skrives primært på norsk, men kan også skrives på engelsk.

Studenter som ikke består eller har gyldig forfall til ordinær eksamen, meldes til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen. Ved ikke bestått eller gyldig forfall til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen kan studenten fortsette i studiet og fremstille seg til eksamen i den påfølgende elektive perioden (påfølgende januar). Studenten må senest ha avlagt og bestått det valgfrie emnet innen utgangen av den andre elektive perioden i studieløpet, før modul 4 for vårkull og før modul 5 for høstkull.

Studenter som ikke består eller har gyldig forfall til ordinær eksamen kan få en annen vurderingsform på kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen.

Sensur

Universitetsstyret har vedtatt at det skal innføres sensorveiledninger på alle eksamener. Fakultetene skal beskrive sensuropplegget sitt slik at dette framstår klart og transparent for studentene og sikrer samsvar mellom læringsutbytte, oppgaver og karakteren som gis. Det er utarbeidet en samleside med informasjon om eksamen og sensur ved fakultetet som skal ivareta dette.

Grading scale

Grades are awarded on a pass/fail scale. Read more about the grading system.

Explanations and appeals

Resit an examination

Withdrawal from an examination

Studenter som trekker seg før eksamen eller ikke møter til eksamen uten gyldig forfall, kan ikke fremstille seg til utsatt eksamen.

Special examination arrangements

Application form, deadline and requirements for special examination arrangements.

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Studenter som har behov for tilrettelagt eksamen på grunn av sykdom, funksjonshemming, fødsel eller amming, kan søke om dette senest fire uker før eksamen. Skjemaet for dokumentasjon fra lege/sakkyndig må vedlegges søknaden. Ved dysleksi, dyskalkuli eller dysgrafi, må det legges ved utredning fra logoped/sakkyndig.

Studenter som har fødselstermin inntil tre uker etter eksamensdato får, etter søknad med bekreftelse på termindato, innvilget forlenget tid til skriftlige eksamener. Dersom det søkes om annen type spesialtilpasning eller det fra eksamensdato er mer enn tre uker til termin, må det ved en søknad foreligge legeerklæring som beskriver studentens helsetilstand.

Evaluation

Emnet blir evaluert i henhold til rutinebeskrivelsen for kvalitetssystemet. Se studiekvalitetsarbeid ved profesjonsstudiet i medisin

Facts about this course

Credits
3
Teaching
Every spring
Examination
Every spring
Teaching language
Norwegian (English on request)