Vurderingsbeskrivelse for prosjektskissen i SOS4050 - Masteroppgaven – forskningsdesign og prosjekthåndtering

Kravene for å å få en godkjent prosjektskisse

For å få en godkjent prosjektskisse, må kandidaten levere en prosjektskisse som formulerer en plan for sin kommende masteroppgave. For å bestå, må prosjektskissen forholde seg til følgende kriterier:

• En begrunnelse av forskningsspørsmålet og dens sosiologiske relevans.
  • En beskrivelse av forskningsdesign. Her skal det redegjøres for metodebruk og datamateriale.
  • En beskrivelse av hvordan forskningsspørsmålet kan knyttes til vitenskapsteori.
  • En beskrivelse av hvordan forskningsspørsmålet kan plasseres i forskningslitteraturen.
  • En beskrivelse av relevante begreper og teorier.
  • En diskusjon av mulige forskningsetiske problemstillinger som kan oppstå med ditt forskningsprosjekt og mulige løsninger.
  • En beskrivelse av din databehandlingsplan
  • En tidsplan der det kommer fram hvordan oppgavearbeidet kan gjennomføres på ett år.
  • Prosjektskissen skal være på 2500 - 4000 ord og i tillegg ha litteraturliste.

Den generelle beskrivelsen av karakteren bestått på masternivåemner på sosiologi lyder etter vedtak i programrådet 17. oktober 2007: ”Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.”

På forsiden av prosjektskissen skal det stå:

1. Tittel på prosjektskissen/foreløpig tittel for masteroppgaven
  2. Kandidatnummer