Sensorveiledning utsatt eksamen høst 2016

Utsatt Eksamen Høst 2016

Eksamensoppgave:

Du skal svare på seks - 6 – av følgende syv -7 – spørsmål.

  1. Drøft metoder og teorier innenfor trekktilnærmingen til personlighet.

  2. Beskriv sosial-emosjonell utvikling hos voksne og eldre.

  3. Hva menes med kognitiv terapi?

  4. På hvilke måter har Darwins utviklingsteori påvirket psykologien?

  5. Heuristikker i bedømming og problemløsning.

  6. Hovedtrekk ved Kurt Lewins feltteori.

  7. Beskriv hørselssansen

 

1. Norsk: Drøft metoder og teorier innenfor trekktilnærmingen til personlighet.
English: Discuss methods and theories within the trait approach to personality.

Informasjonen står i Holt-boken, 3. utgave, side 644-651. Etter å ha definert «trekk» eller «personlighetstrekk», besvarelsen bør nevne forskjellen mellom «lexical approach» og «factor analysis» og deretter beskrive de ulike faktoranalytiske modeller. Det må forklares 16 Personality Factor Questionnaire med 16 dimensjoner (Cattell), Eysencks «Extraversion Stability Model» med to dimensjoner og «The Five Factor Model». Man bør kunne benevne og beskrive de store fem personlighetstrekk. Navn til tester og modeller er mindre viktig enn forklaringer av prinsippene, særlig ulik antall faktorer og deres betydning. Besvarelsen kan også gå inn på spørsmålet om stabilitet av personlighetstrekk over tid og på tvers av ulike situasjoner, men dette skal ikke være et hovedfokus av oppgaven. Det er en fordel å nevne at trekkteorier måler og beskriver personlighetens struktur men sier lite om de underliggende psykologiske eller biologiske prosesser.

Norsk: Beskriv sosial-emosjonell utvikling hos voksne og eldre.
English: Describe social-emotional development in adults and in old age.

Besvarelsen tar utgangspunkt i Holt-boken, p. 559-566. Det skulle nevnes overgang til voksenliv og deretter en diskusjon om stadiemodeller versus kritiske hendelser i voksenlivet. Etter Erik Erikson, som er en stadiemodell, er intimitet versus isolasjon utfordringen i den unge voksenliv (20-40 år); generativitet versus stagnasjon i midten (40-65 år) og integritet versus fortvilelse i det sene voksenlivet (over 65). Mange kritiske hendelser skjer i sammenheng med «å elske og å jobbe», som Freud sa. Derfor bør ekteskap / familie diskuteres (f.eks., tilfredshet med ekteskap går ned de første årene; første barn endrer mønster for hvordan et par bruker sin tid; uenighet om tidsbruk og arbeidsfordeling hovedgrunn til mangel på tilfredshet) og også jobbkarriere, f.eks. stadiemodellen til Super som skiller«growth stage», «exploration stage», «establishing phase», «maintenance stage» og «decline stage». Det er en fordel å diskutere om midlife crisis eksisterer. Til slutt må livet etter pensjoneringen minst nevnes, og det er en fordel å diskutere «the Golden Years» og døden, f.eks. de ulike faser når man dør.

3. Norsk: Hva menes med kognitiv terapi?

English: What is cognitive therapy?

Terapi-kapitlet (Holt-boken, kap. 18) inneholder en presentasjon av Ellis Rational-emotive therapy og Becks kognitive terapi av depresjon. Senere i kapitlet nevnes (svært kort) at kognitive terapier har elementer kombineres med atferdsterapi. I en oppgave av denne typen er det rimelig at man kontrasterer kognitiv terapi (kort) med andre tilnærminger til terapi og sier noe om mulige fordeler og svakheter ved denne terapiformen. Naturligvis vil en også kunne si at andre terapier (gestaltterapi, familieterapi etc også gjør bruk av ”kognitive” elementer). Det er en fordel men ikke nødvendig å nevne databasert CBT.

4. Norsk: På hvilke måter har Darwins utviklingsteori påvirket psykologien?

English: How did Darwin’s theory of evolution influence psychology?

Dette er en omfattende oppgave som bl. a. kan besvares basert på kapittel 6 (Evolusjonsteori og funksjonalisme) i historieboken. En (kort) redegjørelse av hva Darwins teori går ut på kan være på sin plass. Det er naturlig å nevne studiet av dyr, av barns utvikling, av individuelle forskjeller, og av tilpasning (interesse for instinkter og læring). Av historiske temaer er intelligenstestingen, funksjonalisme og i forlengelsen av den, også behavioristisk psykologi, aktuelle. Noen vil kanskje også nevne moderne evolusjonspsykologi. Studentene skulle i det hele tatt ikke mangle stoff, i en god oppgave bør flere sider ved Darwins innflytelse nevnes og hvilken sammenheng det er mellom Darwins ideer og noen av temaene nevnt ovenfor.

5. Norsk: Heuristikker i bedømming og problemløsning.
English: Heuristics in judgment and problem solving.

Relevant stoff finnes i Holt-boken, 3. utgave, kap. 9 (”Language and Thinking”, side 392-394). Det forventes en definisjon av heuristikk som generell problemløsnings- og bedømmelsesstrategi. Deretter bør det nevnes og forklares ulike strategier, for bedømmingspsykologi representativitetsheuristikk (representativeness heuristic) og tilgjengelighetsheuristikk (availability heuristic), for problemløsning middel-mål analyse (means-ends analysis) og delmåls analyse (subgoal analysis). De kunne nevne andre heuristikker fra andre kilder, som forankring og tilpasning (anchoring and adjustment; ikke i boken men noen studenter har lest «Thinking fast – thinking slow» av Kahneman). Det er en fordel å sette bedømmelsesheuristikk i sammenheng med usikkerhet og å forklare hvordan slike heuristikker kunne bidra til bias.

6. Norsk: Hovedtrekk ved Kurt Lewins feltteori.

English: Main characteristics of Lewin’s Field Theory.

I denne oppgaven omtales Lewins feltteori. Det må nevnes at feltteorien er innenfor Gestaltpsykologien og begrepet «livsrom» skal diskuteres. Det er en fordel å forklare hvorfor feltteorien er del av Gestaltpsykologien (det holistiske aspektet). Relevant informasjon finnes i Teigen (2004) side 181-184 eller i Benjamin (2007) side 185-187 (les begge to fordi de vektlegger litt ulike deler av teorien). Det bør diskuteres minst to av de følgende aspekter ved feltteorien: Atferd som funksjon av person og omgivelsen; Zeigarnik-effekten; gruppedynamikk; «action research»; forskning om fordommer og aggresjon. Besvarelsen kan være relativt kort.

Norsk: Beskriv hørselssansen
English: Describe the sense of hearing

Denne oppgaven kan besvares ganske kort, og innbyr ikke til drøftning. Hørselssansen er beskrevet i Holt-boken, kap. 5. Besvarelsen bør inneholde beskrivelse av stimuli (lydbølger), forflytning i mellomøret, transduksjon i basilarmembranen i det indre øret/sneglehuset, elektriske impulsers forflytning i hørselsnerven via thalamus til hørselscortex i temporallappene. Teorier om tonehøydepersepsjon (”frequency theory” og ”place theory of pitch perception”) bør nevnes kort, men disse teoriene er noe uklart beskrevet i læreboken. Det kreves ikke at besvarelsen inneholder latinske betegnelser. Beskrivelser av hørselstap og behandling for dette, for eksempel gjennom cochleaimplantater, faller utenfor oppgaveteksten.

Publisert 18. jan. 2017 15:52