Pensum/læringskrav

Norsk

Bøker

Roe, Astrid: Lesedidaktikk, 2008. Oslo: Universitetsforlaget. Boken i sin helhet.

Artikler og kapitler i kompendiet

Muntlighet

Penne, Sylvi og Frøydis Hertzberg: "Kap. 1 Muntlighet i norske klasserom – hva er det?" i Muntlige tekster i klasserommet, 2008. Universitetsforlaget. s. 17-24 (8 sider).

Smidt, Jon: "”Om ljod bed eg alle …” Elevytringer i klasserommet og den store dialogen" i Dysthe, O.: Dialog, samspel og læring, 2001. Abstrakt forlag. s. 289-308 (20 sider).

Løkensgard Hoel, Torlaug: "Språk som livsinstrument eller: Tale og samtale i klasserommet" i Norsklæraren. Tidsskrift for språk og litteratur, (2) 1993. Fagbokforlaget. s. 16-23 (8 sider).

Penne, Sylvi: "Nadia og retorikken" i Hertzberg, F & A. Roe (red.): Muntlig norsk, 1999. Tano Aschehoug. s. 85-104 (20 sider).

Penne, Sylvi og Frøydis Hertzberg: "Kap. 7 Framføringer som sammensatte tekster" i Muntlige tekster i klasserommet, 2008. Universitetsforlaget. ss. 81-85 (5 sider).

Fagidentitet/ faghistorie/ læreplan

Eide, Ove: "Frå kanon til literacy? Det nye norskfaget i nærlys og perspektiv" i Norsklæraren. Tidsskrift for språk og litteratur, (2) 2006. Fagbokforlaget. ss. 6-13 (8 sider).

Aase, Laila: "Norskfaget. Skolens fremste danningsfag?. Skolens fremste danningsfag?" i Aase, L., Børhaug, K. og Fenner, A.-B.: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv, 2005. Fagbokforlaget. ss. 69-83 (15 sider).

Lesing

Frønes, Tove: "Hvis Harry Potter var en bil, hvilken bil ville han da vært? Om lesing i Kunnskapsløftets lærebøker" i Gilje, K. B. (red.): PROSA 14, (4) 2008. Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening. ss. 46-51 (6 sider).

Tønnessen, Elise S.: "Bøker for hver enkelt og for fellesskapet" i Lillesvangstu, M., E. S. Tønnessen og H. Dahll-Larssøn : Inn i teksten – ut i livet, 2007. Fagbokforlaget. ss. 37-59 (23 sider).

Løvland, Anne : "Sammensatte tekster – en multimodal utfordring?" i Maagerø, E. og E.S. Tønnessen: Å lese i alle fag, 2006. Universitetsforlaget. ss. 109-125 (15 sider).

Sakprosa

Bakken, Jonas: "Å velge tekster til en sakprosakanon" i Kalleberg, K. og A. E. Kleivland : Sakprosa i skolen, 2010. Fagbokforlaget. ss. 19-25 (7 sider).

Digitale ferdigheter

Rettberg, Jill Walker: "Digitale tekster: blogging, Wikipedia og SMS" i Kalleberg, K. og A. E. Kleivland : Sakprosa i skolen, 2010. Fagbokforlaget. ss. 185-194 (10 sider).

Bakken, Jonas: "Digitale verktøy i norskfaget" i Norsklæraren, Vol. 7, nr. 1, , 2007. Fagbokforlaget. ss. 11-20 (10 sider).

Artikler tilgjengelige på nettet

Jonas Bakken: Norsklæraren, 2008. Nr 2, 2008, s 16 - 25. Framveksten av det flerkulturelle norskfaget.

Eva Maagerø: Norsklæraren, 2009. Nr 2, 2009, s 24-31. Sakprosa i skolen.

Publisert 22. mai 2013 11:26 - Sist endret 2. des. 2013 10:57