Krav til oppmøte og deltagelse i undervisning

Krav til oppmøte og deltagelse i undervisning på PPU3520D

Seminarundervisning er en arena som gir deg anledning til å reflektere over og diskutere faglige problemstillinger, og sette disse inn i en praktisk kontekst. Læringsaktivitetene i seminarundervisningen gir deg et faglig utbytte du ikke kan erverve gjennom annet studiearbeid.

I henhold til Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning er Universitetet i Oslo pålagt å foreta en helhetsvurdering av PPU-studenters faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Med bakgrunn i dette er det obligatorisk undervisning i fagdidaktiske seminar og seminargrupper i pedagogikk. Planlagte ferier, jobbsituasjoner eller private arrangement gir ikke grunnlag for fritak fra undervisning.

Med hjemmel i §4.4 i Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Oslo er deltakelse i undervisning en obligatorisk aktivitet i PPU3520D. For å kunne fremstille deg til eksamen i emnet, må krav til oppmøte og deltakelse i undervisning være godkjent, i tillegg til de øvrige obligatoriske komponentene i emnet.

Høsten 2020 vil alle seminarer være digitale, og alle læringsaktivitetene knytte til seminarene er obligatoriske (for eksempel forarbeid, selve seminarundervisningen, etterarbeid).

Er du tofagsstudent må du i løpet av høst- og vårsemesteret være til stede i minst:

• 4 av 6 seminarsamlinger i dine fagdidaktiske fag
  • 3 av 4 seminarsamlinger i pedagogikk
  • 3 av 4 verksteder i fordypningsukene (uke 40 og uke 8)

Er du ettfagsstudent må du i løpet av høst- og vårsemesteret være til stede i minst:

• 4 av 6 seminarsamlinger i ditt fagdidaktiske fag
  • 3 av 4 seminarsamlinger i pedagogikk
  • 3 av 4 verksteder i fordypningsukene (uke 40 og uke 8)
  • 100% obligatorisk oppmøte i den tverrfaglige undervisningsmodulen høst og vår

Du må følge med på din tilstedeværelse
Tidspunktet for seminarene i emnet vil du finne i Mine studier, men du må også sette deg inn i semesterruta og timeplanen på semestersiden. Du er selv ansvarlig for å kontrollere at din tilstedeværelse er registrert korrekt, og melde fra til faglærer om eventuell feilregistrering av ditt oppmøte. Registrert oppmøte sjekker du på denne måten i StudentWeb.

Aktive emner > PPU3520D> Oppmøte

Frist for å melde fra til faglærer om eventuelle feilregistreringer av oppmøte er 7 virkedager etter det aktuelle seminaret.

Overskridelse av fraværskvoten
Hvis fraværet ditt overskrider grensen i ett eller flere av seminarene vil du ikke få godkjent den obligatoriske aktiviteten og du kan ikke ta eksamen i emnet inneværende semester. Du må delta i all undervisning på nytt neste gang du gjennomfører emnet.

Sykdom eller annet gyldig fravær

Hvis du på grunn av a) sykdom eller b) andre (u)forutsette hendelser i forbindelse med offentlige verv, alvorlige familiesituasjoner e.l. overskrider fraværsgrensen må du informere administrativt ansvarlig for emnet om fraværet så fort som mulig og levere dokumentasjon innen fredag i påfølgende uke, slik at vi kan foreta en helhetlig vurdering. Dokumentasjonen skal vise eksplisitt at den gjelder for fraværsdatoen.

Krav til oppmøte i praksis

Det er egne krav om tilstedeværelse i praksis jf. Forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning og tilhørende nasjonale retningslinjer. Se Retningslinjer for praksis for nærmere informasjon om krav til oppmøte, og dokumentasjon ved fravær i praksis.

Publisert 18. mai 2020 10:22 - Sist endret 1. juli 2020 23:18