Eksamensoppgave i PROF1010

Eksamen i PROF1010 er en semesteroppgave.

Innleveringsfristen er innen 15. desember 2017 kl. 14.00. Inspera åpner for levering en uke før og lukker for levering når fristen er ute. Besvarelsen må lastes opp innen fristen for å bli vurdert.

Besvarelsen vurderes i karakterskalaen A-F.

Semesteroppgave: Elevers læring i fag – en case

Besvarelsen skal ha et omfang på 1500-1700 ord.

Oppgaven dreier seg om elevers læring i fag og knytter seg til din tidagerspraksis. Du skal velge deg ut en elev, gjerne en som er annerledes enn deg selv. Etter at du har observert vedkommende, prøver du finne ut hva som motiverer eleven og hvordan han/hun lærer best i faget. Ta utgangspunkt i "Intervjuguide for PROF1010".

Problemstillingen du skal jobbe med og besvare er: «Hva motiverer eleven og hvordan lærer han/hun best i faget?»

Du kan godt finne på et fiktivt navn og oppgi faget ditt, dersom du synes det er bedre.
 

Besvarelsen din skal ha følgende innholdsmomenter og struktur:

  •  Innledning: kort hva oppgaven handler om og hvordan du gjennomførte intervjuet (metode).
     
  •  Beskrivelse av eleven/case: lag en beskrivelse av eleven på bakgrunn av intervju og eventuelt observasjoner.
     
  •  Din tolkning: Si noe om hvordan du oppfatter/tolker det eleven har fortalt om hva som motiverer eleven og hvordan han/hun lærer best i det aktuelle faget.
     
  •  Drøfting: se på det du har funnet ut om eleven i lys av problemstillingen og se dette opp mot teori på pensum som passer (læringsteori, teori om ungdom og fagdidaktikk). Diskusjonen skal integrere teori og empiri.
     
  •  Avslutning: oppsummer kort hva du fant, svar på problemstillingen og si kort noe om hva du lærte som vil få betydning for hvordan du møter elever i ditt fag i fremtiden.
     
  •  Litteraturliste

Formaliteter: 1500-1700 ord. Skrift: Times New Roman eller Calibri 12 pt. Linjeavstand: 1,5.

Vurderingskriterier for semesteroppgave i PROF1010

Publisert 22. mai 2017 14:16 - Sist endret 22. mai 2017 16:03