Pensum/læringskrav

 

Studielitteratur
2019/2020 UTLED 4111B - Rektorutdanningen

Hovedbøker

Aas, M. (2013). Ledelse av skoleutvikling. Oslo: Universitetsforlaget; 144 sider

Aas, M. (2016). Bli en bedre skoleleder. Gruppecoaching som verktøy. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 2 – 6; 53 sider

Andenæs, K. & Møller, J. (red) (2016). Retten i skolen. Mellom pedagogikk, juss og politikk. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel. 1, 2, 9, 10 og 11; 71 sider

Bang, H. & Midelfart, T.N. (2010). Effektive ledergrupper. Kapittel 1-9; 144 sider

Bang, H. (2011). Organisasjonskultur. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1 – 5; 155 sider

Irgens, E. (2016). Skolen. Organisasjon og ledelse, kunnskap og læring. Oslo: Fagbokforlaget; side 13-61, 102-124, 183-252, 283-330, totalt 190 sider

Mausethagen, S., Prøitz, T. S. & Skedsmo, G. (2018). Elevresultater – mellom kontroll og utvikling. Oslo: Fagbokforlaget; 144 sider

Roald, K. (2012). Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring. Når skole og skoleeier utvikler kunnskap. Oslo: Fagbokforlaget. Kapittel 1 – 5; 176 sider

Robinson, V. (2014). Elevsentrert skoleledelse. Oslo: Cappelen Akademisk; 134 sider

Robinson, V. (2018). Færre endringer – Mer utvikling. Cappelen Damm Akademisk; 140 sider

Säljö, R. (2016). Læring - en introduksjon til perspektiver og metaforer. Oslo: Cappelen Damm; 181 sider

 

I kompendiet

Andreassen, S.E. (2014). Lokale læreplaner – kunnskapsmonopol eller kompetansemeny? I Røvik, K.A., Eilertsen, T.V. & Furu, E.M. (red.). Reformideer i norsk skole. Spredning, oversettelse og implementering. Cappelen Damm Akademisk. 27 sider.

Berg, G. (1999). Skolekultur. Nøkkelen til skolens utvikling. AdNotam Gyldendal. Kapittel 2: Skolen som institusjon og organisasjon, 21 sider.

Colbjørnsen, T. (2011). Skoleeiers arbeid med vurdering – konsekvenser for ledelse i skolen. I J. Møller & E. Ottesen (red.), Rektor som leder og sjef. Om styring, ledelse og kunnskapsutvikling i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. 23 sider.

Emstad, A. B. & Buland, T. Skolevurdering som verktøy for skoleutvikling. I M. Aas & J.M.Paulsen, (red.) (2017). Ledelse i fremtidens skole. Oslo: Fagbokforlaget. 25 sider.

Irgens, E. (2010). Rom for arbeid. Lederen som konstruktør av den gode skole. I: Andreassen, R.A., Irgens, E.J. & Skaalvik, E. (2010). Kompetent skoleledelse. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag. 20 sider.

Møller, J. (2014). Ledelse som masteride i norsk skole sett i et internasjonalt perspektiv. I Røvik, K.A., Eilertsen, T.V. & Furu, E.M. (red.). Reformideer i norsk skole. Spredning, oversettelse og implementering. Cappelen Damm Akademisk. 15 sider.

Olsen, R.V & Skedsmo, G. (2012). Mellom forventninger og faktiske prestasjoner. Om utvikling og bruk av kvalitetsindikatorer i skolen. I Hopfenbeck, T.N., Kjærnsli, M. & Olsen, R.V. (red.) (2012): Kvalitet i skolen. Internasjonale og nasjonale undersøkelser om læringsutbytte og undervisning. Oslo: Universitetsforlaget. 32 sider.

Ottesen, E. (2011). Ledelse gjennom samtale. I  J. Møller & E. Ottesen (red.), Rektor som leder og sjef. Om styring, ledelse og kunnskapsutvikling i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. 19 sider.

Prøitz, T.S. (2015). Læringsutbytte i politikk og styring. I T.S. Prøitz, Læringsutbytte. Oslo: Universitetsforlaget. 12 sider.

Prøitz, T.S. (2015). Læringsutbytte- slik lærere, forskere og politikere ser det. I T.S. Prøitz, Læringsutbytte. Oslo: Universitetsforlaget. 18 sider.

Røvik, K.A. & Pettersen, H.M. (2014). Masterideer. I Røvik, K.A., Eilertsen, T.V. & Furu, E.M. (red.). Reformideer i norsk skole. Spredning, oversettelse og implementering. Cappelen Damm Akademisk. 27 sider.

Skagen, K. (2009). Coaching – ny livskvalitet eller trøst? I Brekke, M. & Søndenå, K. (red.). Veiledningskvalitet. Oslo: Universitetsforlaget; 15 sider.

 Elektroniske artikler

Engelsen, B.U. (2019). Fremtidens skole: Gjensyn med vitenskapssentrert læreplantenkning. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 01/2019, 53 – 64; 11 sider

Møller, J. (2017). Leading education beyond what works. European Educational Research Journal, 16/4, 375 – 385; 10 sider

Nerland, M. (2006): Vilkår for reflektert praksis i utdanningsinstitusjoner, Nordic Studies in Education, 01/2006, 48 – 60; 12 sider

Ottesen, E. (2016). Et kunnskapsgrunnlag for skoleledelse. Acta Didactica Norge, 10(4), 69-81; 12 sider

 

Litteraturlista kan utvides (total ramme ca 2100 sider). Vi vet at et par utgivelser kommer i sommer.

Studentene forventes å sette seg inn i aktuelle styringsdokumenter.

 

Anbefalt litteratur

Aas, M. & Paulsen, J.M. (red.) (2017). Ledelse i fremtidens skole. Oslo: Fagbokforlaget.

Briseid, L. G. (2017). Rektorrollens transformasjoner 1959-2006. Norsk pedagogisk tidsskrift, 2017/02, 144 – 156; 12 sider

Kvam, E.K. (2018). Læreres kollegasamtaler. Om profesjonalitet, lærersamarbeid og utvikling av bedre undervisning. Oslo: Universitetsforlaget.

Pettersson, D, Popkewitz, T.S. & Lindblad, S. (2017). In the grey zone: large-scale assessment-based activities betwixt and between policy, research and practice, Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 3/1, 29-41; 12 sider

Stoll, L,. Bolam, R.; McMahon, A., Wallace, R. & Thomas, S. (2006). Professional learning communities: A review of the literature. Journal of Educational Change7(4), 221-258; 37 sider

Gilje, Ø., Landfald, Ø. & Ludvigsen, S. (2018). Dybdelæring og framtidig kompetanse. Bedre Skole, nr. 4, 2018

 

For ledere i grunnskolen:

Jensen, R. & Aas, M. (2012). Å utforske praksis. Grunnskolen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

For ledere i videregående skole:

Jensen, R. & Aas, M. (2012). Å utforske praksis. Videregående. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Gunnulfsen, A.E. & Hall, J. (2015). En skoleleders dagbok - Profesjonell praksis og juridisk skjønn. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag.

Eriksen, B. (2012). Rektors styringsrett. Oslo: Gyldendal juridisk.

Gunter, H. (2005). Putting Education Back into Leadership. FORUM, 47 (2). Kan lastes ned her.

Robinson, V. (2006). Putting Education Back into Educational Leadership. Leading and Managing, 12 (1).

Norsk pedagogisk tidsskrift nr. 3/4, 2015: temanummer om kompetanse for mangfold

Halvorsen, K.A. (2017). Leadership for learning in technology-rich upper secondary school classrooms. Nordic Journal of Digital Literacy, 12 (3), 52 – 66;

Acta Didactica 10(4) Temanummer om skolelederutdanning og ledelsesutvikling i skolen.

Publisert 16. juni 2020 09:45 - Sist endret 16. juni 2020 09:47