UTLED4111B – Rektorutdanningen
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
- Høst 2022 - Termin 1
- Høst 2022 - Termin 3
- Vår 2022 - Termin 2
- Høst 2021 - Termin 1
- Høst 2021 - Termin 3
- Vår 2021 - Termin 2
- Høst 2020 - Termin 1
- Høst 2020 - Termin 3
- Vår 2020 - Termin 2
- Høst 2019 - Termin 1
- Høst 2019 - Termin 3
- Vår 2019 - Termin 2
- Høst 2018 - Termin 1
- Høst 2018 - Termin 3
- Vår 2018 - Termin 2
Kort om emnet
Rektorutdanningen ved UiO har som mål at studentene skal utvikle en robust forståelse av sin lederrolle, at de får styrket sin evne til refleksjon og kritisk tenkning, og at de kan anvende kunnskaper og ferdigheter slik at de mestrer både aktuelle og fremtidige lederutfordringer. Erfaringsbasert kunnskap, forelesninger, litteraturstudier, erfaringsdeling, tilbakemeldinger og refleksjon er viktige verktøy i utdanningen, sammen med utprøving i praksis, observasjon og coaching.
Rektorutdanningen består av fem hovedområder: Lederrollen, Læringsmiljø, Profesjonsfelleskap og samarbeid, Utvikling og endring, og Styring og administrasjon. Innenfor hovedområdene prioriteres spesielt temaer knyttet til lærings- og læreplanarbeid, skolemiljø, digitalisering og profesjonsfellesskap.
Hva lærer du?
Etter å ha fullført emnet skal du ha tilegnet deg følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Du:
- har kjennskap til ulike perspektiver på og modeller for ledelse
- forstår betyningen av ledelse for utvikling av et læringsmiljø som gir muligheter og utfordringer for alle elever
- har innsikt i begreper om profesjon og profesjonalitet og profesjonsfellesskapets betydning for skoleutvikling og læring
- kan redegjøre for virkemidler for styring, og for forholdet mellom globale trender, nasjonal styring, kommunal/fylkeskommunal styring og styring på skolenivå
- forstår hvordan skolens mandat og innhold gir grunn for lokale prioriteringer og for gode vurderingspraksiser
- forstår muligheter og begrensninger knyttet til digitalisering av utdanning
Ferdigheter:
Du:
- kan analysere arbeids- og læringsmiljø på egen arbeidsplass og etablere tiltak for utvikling av et godt skolemiljø
- kan ivareta individer og kollektivet i personalet
- kan forstå og håndtere konflikter
- kan gjennomføre analyser av organisasjonen og kulturen
- kan tolke og analysere skoledata og bruke dette som grunnlag for utvikling
- kan bruke digitale redskap for styring og ledelse av skolen
Generell kompetanse:
Du:
- kan reflektere over over egen lederrolle og gi og motta tilbakemeldinger
- kan inkludere elever og ansatte i skolens arbeid
- kan legge til rette for meningsskapende dialoger i profesjonsfellesskapet
- kan håndtere balansen mellom administrasjon og faglig ledelse
- kan veilede eller legge til rette for veiledning av personalet
Opptak til emnet
Utdanningsdirektoratet fullfinansierer og har egne opptakskriterier for den nasjonale rektorutdanningen. Les mer om opptakskrav og søknad til rektorutdanningen ved UiO.
Obligatoriske forkunnskaper
Studentene må fylle opptakskravene til Masterprogrammet i Utdanningsledelse.
Overlappende emner
- 30 studiepoeng overlapp med UTLED4111 – Styring og ledelse av utdanning.
- 30 studiepoeng overlapp med UTLED4111S – Skolelederutdanning (nedlagt).
Undervisning
Emnet tilbys som et deltidsstudium og er organisert i form av samlinger. Det er krav til 80% oppmøte på samlingene. Det er 7 obliagtoriske arbeidskrav. Informasjon om arbeidskrav meddeles ved semesterstart.
Det kreves at studentene skal arbeide med arbeidskrav der teori knyttes til praksiseksempler og erfaringer fra egen arbeidsplass. Studiet forutsetter deltakelse på samlingene, gjennomføring av IKT-basert arbeid (som forutsetter at studentene har tilgang til internett til daglig), og deltakelse i grupper. Det tilbys nettbasert og muntlig veiledning.
Eksamen
Individuell prøveforelesning i et oppgitt emne. Du får oppgitt emnet for prøveforelesningen en uke før eksamenstidspunktet.
Studiekrav:
For å gå opp til eksamen må du tilfredsstille kravene til 80% frammøte på de obligatoriske samlingene, og ha fått godkjent alle arbeidskravene.
Eksamensspråk
Eksamensoppgaven er på norsk. Du kan svare på norsk, svensk eller dansk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.