Pensum/læringskrav

(*) = i eget kompendium som kan kjøpes i Kopiutsalget, Akademika Bokhandel, Blindern

Vitenskapsteori

Chalmers, A.F.: What is this thing called Science?, 1999. Buckingham: Open University Press. 3. utg. Kap. 1, 2, 3 (s. 27-31), 4 ( unntatt avsnittet The appeal of inductivism), 5, 8 og 10. Totalt 93 sider.

Fay, B.: Contemporary philosophy of social science: a multicultural approach, 1996. Oxford: Blackwell. Kap. 1, 6, 7. 62 sider.

* Kvernbekk, T. Kausalitet i pedagogikken. I: Nordisk pedagogikk nr. 17.4, 1997. 12 sider.

* Wormnæs, O.: Om forståelse, tolkning og hermeneutikk, 2005. 19 sider..

Forskningsmetode

Befring, E: Forskningsmetode, etikk og statistikk, 2002. Oslo: Samlaget. Kap. 1-12. 127 sider.

Dalen, M: Intervju som forskningsmetode - en kvalitativ tilnærming., 2004 Oslo. Universitetsforlaget, 136 sider.

De Vaus, D.A: Surveys in Social Research. An Introduction, 2002, 5th ed. London: Routledge. Kap. 1 s. 3-7, kap. 3 s. 22-39, kap. 4 s. 43-55, kap. 6 s. 69-91, kap. 7 s. 94-119, kap.10 s. 163-179, kap. 11 s. 180-186. Totalt 102 sider.

* Gall, M.D., Borg, W.R., Gall, J.P: Educational Research. An Introduction, 2003. New York: Longman Publishers. 7th Ed. Kap. 14 og 17. 90 sider.

Holter, H. og Kalleberg, R.: Kvalitative metoder i samfunnsforskning, 1996. Oslo: Universitetsforlaget. Følgende kapitler:

  • Holter, H.: Fra kvalitative metoder til kvalitativ samfunnsforskning
  • Kalleberg, R.: Forskningsopplegget og samfunnsforskningens dobbeltdialog
  • Solberg, A.: Erfaringer fra feltarbeid
  • Brandth, B.: Gruppeintervju: perspektiv, relasjoner og kontekst Totalt 100 sider.

* Kjeldstadli, K: Fortida er ikke hva den engang var. En innføring i historiefaget, 1999, 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 12 og 13. 21 sider.

Lund, T. (red.): Innføring i forskningsmetodologi, 2002. Oslo: Unipub forlag. Kap. 3 (s. 79-123), kap. 5 (s. 141-159), kap. 6 (s. 185-195 & 202-205), kap. 7 (s. 219-220, 224-232 & 245-249), kap. 8 (s. 265-273), kap. 9 (s. 287-288) .

* Mathison, S. Why Triangulate. I: Educational Researcher, 1988 (March). 5 sider.

* Maxwell, J. A. Understanding and Validity in Qualitative Research. I: Harvard Educational Review, Vol. 62, No. 3, 1992. Side 279-300. 21 sider.

NESH publikasjon: Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora, 2006. 40 sider.

* Neumann, I: Mening, materialet, makt: Innføring i diskursanalyse, 2001. Kap. 2. 21 sider.

* Schofield, J. W. Increasing the Generalizability of Qualitative Research. I: E.W. Eisner & Peshkin, A. (Eds) : Qualitative Inquiry in Education. The Continuing Debate, 1990. 32 sider.

Strauss, A. & Corbin, J: Basics of Qualitative Research. Grounded Theory. Procedures and Techniques, 1996. London: Sage. Kap. 5-11, 124 sider.

Vedeler, L.: Observasjonsforskning i pedagogiske fag. En innføring i bruk av metoder, 2000. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-8. 133 sider.

Fuglseth, K. og Skogen, K.: Masteroppgaven i pedagogikk og spesialpedagogikk, 2006. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap.1 - 19. 272 sider.

Statistikk

Befring, E:: Forskningsmetode, etikk og statistikk, , 2002. Samlaget. Kap 13-18, 101 s.

* Sørensen, P.M:.: Statistikk for masterstudenter ved ISP , 2005. 37 s. Finnes i statestikkkompendiet/SPED4010.

* Heiman, G.W.: Basic Statistics, 2003. Houghton Mifflin Company. Kap. 8 og 14. Finnes i statistikk-kompendiet/SPED4010..

Publisert 25. apr. 2006 01:36 - Sist endret 14. juni 2006 12:35