Hva kan du jobbe med?

Vær åpen for å søke arbeid utenfor det du betrakter som ditt felt, anbefaler Hilde Sofie Frydenberg. Hun er arkeolog og jobber med innhenting og tilgjengeliggjøring av tallgrunnlag og kunnskap om kultursektoren i Statistisk sentralbyrå.

Det kan være en god investering i fremtidige arbeidsmuligheter som arkeolog å «skrive seg inn» i et etterspurt område eller en aktuell tematikk, anbefaler Egil Lindhart Bauer. Han jobber ved Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU).

Store deler av det jeg lærte under utdanningen er direkte relevant for mine arbeidsoppgaver ved museet, sier Ruben With, som har en mastergrad i gjenstandskonservering.

Det er stor variasjon i arbeidsoppgavene mine som arkeolog. Jeg jobber både innen- og utendørs, og med oppgaver som setter både hode og kropp i sving, sier Anette Sand-Eriksen, som er feltleder ved Kulturhistorisk museum.

Museumsarbeid er variert og jeg kan være både akademiker og praktiker, sier Kristian Reinfjord. På Anno museum, Domkirkeodden jobber han innenfor sitt interessefelt; norsk middelalder, kulturhistorie og bygningsvern.

Jobben som malerikonservator krever både håndverksmessige ferdigheter og teoretisk innsikt. Prøv derfor å skaffe deg praktisk erfaring i form av relevante ekstrajobber, oppfordrer Hilde Smedstad Moore, som er malerikonservator ved Arkeologisk Museum, Universitetet i Stavanger.

Dra gjerne på utveksling, arbeidsgivere liker folk med internasjonal erfaring, anbefaler UNESCO-koordinator Herdis Hølleland, arkeolog med doktorgrad i kulturarvstudier.

Konservator-studiet har gitt Nina Kjølsen Jernæs en solid bagasje i form av yrkesetikk. Dette er helt nødvendig innsikt når du skal jobbe med uerstattelige kunstgjenstander.

Kunnskap om typologi, arkeologiske perioder, kildekritikk og metodikk er forutsetninger for å gjøre en god jobb, forteller arkeolog Silje Hauge, som arbeider hos Byantikvaren i Oslo.