Kunnskaper
Kandidaten har bred kunnskap om
- sentrale temaer, teorier, problemstillinger, verktøy, begreper og metoder innenfor fagområdet
- sammenhengen mellom russisk språk og språkets litterære og kulturelle kontekst
- russisk grammatikk, uttaleregler og grammatiske fenomener som skiller norsk fra russisk, for eksempel kasus og aspekt
- russiske samfunnsforhold og Russlands historie fra grunnleggelsen av Kiev-staten på 900-tallet frem til i dag
- russisk litteratur
- akademisk oppgaveskriving og kritisk kildebruk
Kandidaten har kunnskap om (Exphil/ exfac)
- fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- om Vestens filosofi- og vitenskapshistorie og om humanioras fagtradisjoner og plass i samfunnet
Kandidaten har grunnleggende kunnskaper (Støttegruppe 40 studiepoeng)
- innen minst ett annet selvvalgt fagområde, som kan gi utfyllende perspektiver til russiskstudiet og sikre faglig bredde i bachelorgraden
Kandidaten er fortrolig med
- forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- sentrale forskningsområder innen russisk språkvitenskap, litteratur og historie
- utvikling og endring av russisk språkbruk og rettskriving
Ferdigheter
Kandidaten kan anvende
- faglig kunnskap og relevante resultater fra forskningsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger
- russisk grammatikk og regler for idiomatisk russisk språkbruk skriftlig og muntlig. Språkferdigheten tilsvarer B2-nivå i det europeiske rammeverket Common European Framework of Reference for Language (CEFR)
- kunnskap om russisk litteratur og samfunn til å analysere relevante litterære verk og sette dem inn i en historisk kontekst
- relevante resultater fra forskning på praktiske og teoretiske problemstillinger innen russisk språkvitenskap, litteratur, historie og samfunn i selvstendige skriftlige og muntlige analyser på russisk
- ferdighetene i russisk språk og kunnskap om russisk historie, samfunn og litteratur til å analysere kompliserte problemstillinger innen disse feltene
- russisk språk i skriftlig og muntlig argumentasjon
Kandidaten kan reflektere over
- eget faglig arbeid og justere dette under veiledning
- tilbakemelding på eget arbeid og gjennom dette forbedre sine faglige prestasjoner
- problemstillinger knyttet til språkinnlæring og bruk av russisk i skriftlige og muntlige analyser av temaer innen fagområdet
Kandidaten kan finne, vurdere og henvise til
- informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en akademisk/gitt problemstilling
- relevant primær- og sekundærlitteratur på og om russisk språk, litteratur, historie og samfunn, og framstille dette i en resonnerende og korrekt tekst som belyser en gitt faglig problemstilling innen fagområdet russisk.
Kandidaten behersker
- relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
- fremgangsmåter for litteratursøk i russiskspråklige skriftlige og muntlige primær- og sekundærkilder
- kritisk kildekritikk og regler for sitering
- teknikker for å oversette mellom russisk og norsk
- teknikker for å lære seg russisk grammatikk og ordforråd
- teknikker for muntlige presentasjoner på russisk
Kandidaten kan oppdatere sin kunnskap
- innenfor fagområdet
- om russisk grammatikk og språkbruk, om russiskspråklig litteratur og litteraturteori og om russisk historie og aktuelle samfunnsforhold
Generell kompetanse
Kandidaten har innsikt i relevante
- fag- og yrkesetiske problemstillinger
- fagetiske problemstillinger knyttet til forskning, kildekritikk, sitering og oversettelse
Kandidaten kan planlegge og gjennomføre
- varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- varierte skriftlige og muntlige oppgaver og prosjekter som strekker seg over tid og disponere tiden slik at oppgaver blir fullført innen en fastsatt frist
- skriftlige arbeider og muntlige presentasjoner alene eller i en gruppe, og i tråd med krav til formell fremstilling og sitering på russisk
Kandidaten kan formidle
- sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- sentralt fagstoff om russisk språkbruk, litteratur, tekstanalyse og historie både skriftlig og muntlig på russisk i et akademisk korrekt språk og med relevant ordforråd
Kandidaten kan utveksle
- synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- faglig begrunnede synspunkter og erfaringer med andre på fagområdet russisk og gjennom dette bidra til økt kunnskap om russiskspråklige problemstillinger og utvikling av tolkninger og analyser
Kandidaten kjenner til
- nytenking og innovasjonsprosesser
- nytenkning innen det russiske fagsmiljøets forskningsområder