En kandidat med bachelorgrad i idéhistorie:
kunnskap
- kjenner til hovedtrekkene i vestens idéhistorie fra antikken til våre dager
- kan lese originaltekster innen religion, litteratur, estetikk, politikk og vitenskap fra den europeiske idéhistorien i lys av deres samtid og vurdere deres betydning for ettertiden
- har fordypet kunnskap i ett idéhistorisk temaområde eller én idéhistorisk epoke
- har grunnleggende kunnskaper innen minst ett annet selvvalgt fag
- kjenner til idéhistoriske perspektiver som tekst i kontekst, begrepshistorie, talehandlingsteori, diskursanalyse og resepsjons- og virkningshistorie
- Har innblikk i typiske idéhistoriske arbeidsmåter som kontekstuell og kritisk lesning, historisk tekstfortolkning
- kjenner til og kan holde seg oppdatert på idéhistorisk forskning, metode og historisk tekstfortolkning gjennom lesning av idéhistorisk sekundærlitteratur
- kjenner til et utvalg viktige idéhistoriske problemstillinger fra ulike perioder og ulike temaer for eksempel communites of discours, retrospektiv historieskrivning, virkningshistorie
- kjenner til den europeiske filosofi- og vitenskapshistorien og den vitenskapelige tenkemåtes filosofiske bakgrunn
- har innblikk i ulike oppfatninger av europeiske historiske epoker innen idéhistorisk forskning og tradisjon, med særlig fokus på oppfatninger om idéhistoriske forskjeller mellom den førmoderne og moderne verden
- kjenner til humanioras faghistorie og plass i samfunnet
ferdigheter
- kan analysere tekster ut fra idéhistoriske perspektiver
- kan formulere idéhistoriske problemstillinger og har grunnlag for å vurdere relevansen av ulike historiske epokers tenkning i vår samtid, samt for å velge riktig(e) metode(r) under veiledning
- kan reflektere over eget idéhistorisk arbeid og rette seg etter veiledning og konstruktiv kritikk
- har ferdigheter i å vurdere og fremstille svar på idéhistoriske problemstillinger, samt å finne relevante kilder og litteratur
- kan identifisere primærmaterialet/primærkildene som danner grunnlag for drøfting av problemstillingen
- kan identifisere forskjellige tilnærminger til en gitt problemstilling, samt dens idéhistoriske premisser
- behersker grunnleggende kildekritikk
- kan skille mellom akademiske sjangere og andre måter å skrive tekster på
- kan skrive tekster og holde framlegg med idéhistoriske perspektiver
- kan spore relevant sekundærlitteratur og drøfte en problemstilling i lys av sekundærlitteraturen samt forholde seg kritisk til den
generell kompetanse
- kjenner kravene til akademisk redelighet, sitat- og kildehenvisninger og kjenner prinsipper for akademisk skriving som etterprøvbarhet, redelighet, presisjon og kritikk
- kjenner til filosofisk etikk: metaetikk, etiske teorier, anvendt etikk og feministisk etikk i et samtidsperspektiv
- kan arbeide alene og i gruppe med idéhistoriske problemstillinger
- kan planlegge og fullføre oppgaver og prosjekter knyttet til lengre, drøftende problemstillinger med idéhistoriske perspektiver
- kan presentere idéhistorisk fagstoff både skriftlig og muntlig
- kan formulere en avgrenset problemstilling med idéhistorisk perspektiv og begrunne sitt valg av problemstilling
- kan utforme omfattende sammenhengende skriftlige framstillinger med idéhistoriske perspektiver og argumentere for sine synspunkter og hypoteser
- kan gi og ta kritikk både skriftlig og muntlig, gjennom veiledning og gjennom å kommentere andres arbeid
- har erfaring med å jobbe og diskutere i grupper for å finne nye løsninger
- kjenner til nyere trender innen idéhistorisk forskning i valg av både kilder og problemstillinger