Meningsflyten innen populærkultur, politikk, reklame og livsstil er sentrale temaer, ikke minst i en tid med intens interesse for kommunikasjon og medier. Du kan til en viss grad forme din egen bachelorgrad ved å velge emner og fordypningsfag. Studiet gir deg et faglig grunnlag for å forstå og ta del i meningsutveksling om kultur og kommunikasjon. Du får trening i å utvikle komplekse forskningsspørsmål, samt å samle inn, vurdere og analysere informasjon. Dette er egenskaper som er høyt verdsatt på arbeidsmarkedet.
Kunnskap
- Du skal kunne gjøre rede for begreper, teorier og analysemåter innen feltet kultur og kommunikasjon
- Du skal ha inngående kunnskap om sentrale perspektiver på kultur og kommunikasjon i fagene sosiologi, sosialantropologi, psykologi og medievitenskap
- Du skal kjenne til et utvalg av samtidsstudier om kultur og kommunikasjon
- Du skal kunne hovedprinsippene for vitenskapelig analyse og bearbeiding av data
Ferdigheter
- Du kan bruke de fire fagenes innsikter om kultur og kommunikasjon i studier av dagsaktuelle fenomener
- Du kan formidle innsikt om fagfeltet kultur og kommunikasjon på en klar og ryddig måte, både skriftlig og muntlig
- Du kan formidle kulturfaglige ideer, problemer og løsninger
- Du kan reflektere kritisk over tegn, språk, kultur, kommunikasjon, identitet, mediepåvirkning og makt
Generell kompetanse
- Du har utviklet en tverrfaglig kompetanse – og faglig fantasi – som setter deg i stand til å se et kulturelt fenomen fra flere sider
- Du skal kunne anvende kunnskap og ferdigheter i avgrensede forskningsarbeider i tråd med faglige, metodiske og etiske retningslinjer
- Du kan planlegge og gjennomføre arbeider innenfor gitte frister
- Du skal kunne gi og motta kritikk på en konstruktiv måte og å kunne medvirke konstruktivt i faglig utviklings- og endringsarbeid
- Du skal kunne skille mellom kunnskaper og meninger
- Du har utviklet respekt, åpenhet og toleranse for folk med annen kunnskap og kultur