Kommunikasjonsrådgiver

Vilja er kommunikasjonsrådgiver i Plikstre.

Bildet kan inneholde: Eyewear, Hår, Briller, Ansikt, Hake.

Foto: Ivar Raen

1. Hvordan fikk du din nåværende jobb?

Som student jobbet jeg svært målrettet og strategisk ved siden av studiene. Min nåværende arbeidsgiver så arbeidet mitt og kontaktet meg for en prat. En prat ble til to – og vips, så hadde jeg jobb allerede før siste semesteret på universitetet hadde begynt.

2. Hva tror du var de viktigste faktorene for at nettopp du fikk jobben?

Jeg var så heldig at jeg hadde alternativer å velge mellom. Det var derfor ikke bare arbeidsgiver som valgte meg, men også jeg som valgte arbeidsgiver. 

For å komme dit jobbet jeg hardt og smart over tid. Det var en fordel at jeg på forhånd hadde mange års erfaring fra bokbransjen og at jeg forstår hvordan arbeidslivet fungerer.

Jeg tenkte på hva jeg kunne gjøre for å få relevant jobb fra første studiedag og underveis lyttet jeg til alle rådene jeg kom over. Kort sagt slapp arbeidsgiver å lure på om jeg hadde talent eller var personlig egnet for jobben.

Det begynte med at jeg ble medlem av Kommunikasjonsforeningen for å få tilgang til relevante stillingsutlysninger. Jobbannonsene etterlyste svært ofte redaksjonell erfaring. Det skaffet jeg meg gjennom studentenes psykologitidsskrift Speilvendt, som leder i Viadukt og etterhvert som redaktør for Mensa Norge.

I mine ulike verv var jeg med på å arrangere foredrag og tilstelninger med kjente navn. Jeg delte arbeidet vi gjorde i sosiale medier og fikk oppmerksomhet. Viktigheten av en åpen og vakker Instagram-profil skal ikke undervurderes.

Som redaktør og engasjert student demonstrerte jeg at jeg kan samarbeide med ulike mennesketyper og at jeg alltid, alltid, alltid leverer til frist. Det hjelper ikke med gode karakterer hvis du er så perfeksjonistisk at du ikke kan overholde deadline eller er vanskelig å jobbe med.

3. Hva er dine hovedarbeidsoppgaver?

Plikstre er et kommunikasjonsbyrå med spisskompetanse på digital kommunikasjon. Mine oppgaver er derfor knyttet opp mot kundenes digitale kommunikasjonsstrategi, innholdsproduksjon, deres nettsider og distribusjon i sosiale medier.

Ulike digitale rom krever ulik tone, akkurat som i det virkelige liv. Oppgavene mine består derfor av mye research, kategorisering og analysearbeid for å finne riktig rom og stemme for kunden. Etter at dette er gjort begynner innholdsproduksjonen. Det jeg liker særlig godt er at jeg får skrive variert innen forskjellige sjangere. Vi jobber også mye med synlighet i søkemotorer og måler hele tiden effekten av arbeidet vårt.

4. Hva jobber du med akkurat nå? 

I dag skal jeg avslutte analysen av en emneknagg-strategi for en kunde. Rapporten inneholder analyse av kundens nåværende praksis, hva kundens konkurrenter gjør og konkrete anbefalinger for å få flere følgere og økt synlighet på Instagram. 

Neste oppgave er å forberede et skriveverksted. Denne kunden ønsker at vi skal lære deres ansatte å produsere tekster til bedriftens fagblogg. 

Noen dager består av tung research, intervjuer og kundemøter. Andre dager holder jeg på med rolig tekstproduksjon, tekstredigering og layoutarbeid. Da får jeg utløp for min kreativitet og skapertrang.

5. Hvordan bruker du utdanningen fra bachelor i kultur og kommunikasjon i jobben din?

Jeg bruker kunnskap fra utdanningen min hele tiden, hver dag.
Når vi skal velge hvilken kommunikasjonsstrategi og tone som er best for kunden, hjelper det at jeg har god forståelse for ideologi, makt og diskursive felt.

Når jeg produserer innhold og tekst trekker jeg på prinsipper fra retorikk, hermeneutikk, semiotikk og narrativ analyse. For å vise effekten av valgene vi gjør bruker vi måleverktøy, så metodekunnskap er viktig.

Underveis i prosessen jobber jeg med ulike mennesketyper. Da bruker jeg modeller fra bedømming- og beslutningspsykologi, samt sosial- og personlighetspsykologi. Jeg skjønner raskt hva kunden vil og hvordan vi skal samarbeide effektivt for å komme dit. 

En utdannelse innen kultur og kommunikasjon gir den store fordelen at vi hele tiden kan skifte perspektiv og gå inn i nye tankesystemer. Å mestre dette gjør jobben min mye enklere og kundene fornøyde.

6. Hva er ditt beste tips til studenter som ønsker å bli attraktive på arbeidsmarkedet.

Show, don’t tell. Det hjelper ikke at du kan mye hvis ingen ser det eller er interessert i deg! Så snart du har lært noe, må du vise verden hva du kan. 

Å være aktiv ved siden av studiene motiverer deg hele tiden til å studere videre, fordi du forstår nytten av det du lærer. 

Studenter må også tørre å rekke opp hånden, tørre å spørre og tåle å føle seg litt dum. Det er slik vi lærer og det er slik vi blir bedre. Vær sulten! Hør på Karrieresenterets råd, gå på foredrag fra potensielle arbeidsgivere og ta kursene SiO arrangerer. 

Sist, men ikke minst, må du vise deg å være et menneske folk kan regne med. Vær hel ved, jobb profesjonelt og oppfør deg skikkelig. Dine forelesere er dine hjelpere og dine medstudenter er dine fremtidige kolleger. Du gjør lurt i å dele raust av dine notater og gi der du kan. Hvis du fokuserer på hva du selv bidrar med for andre, kan sakene dine og leverer det du lover, så blir du en person som folk liker å jobbe med. Da får du jobb.

Publisert 12. okt. 2020 16:18 - Sist endret 12. okt. 2020 16:18