Fra idé til lansering.

Asil er salgs- og markedsansvarlig i det nyoppstartede forlaget Pullman Publishing. "Jeg har fått bruk for mye semiotikk, diskursteori, retorikk og andre kommunikasjonsteorier vi lærte på tvers av alle fagområdene i kultur og kommunikasjon."

Bilde av Asli, sittende på en stol med mørkt hår bak ørene og en blomstrete, lilla sommerkjole.

Foto: Privat

Hos Pullman Publishing driver Asli markedsføring av de ulike bøkene. Ettersom de kun er tre personer i redaksjonen får hun også være med på det forlaget ellers jobber med.

- Jeg er med på redaksjonsmøter og hører forfattere pitche ideer, og jeg har kontakt med forfatterne og samarbeider med dem. I tillegg jobber jeg med markedsføring som er mitt hovedområde, der jobber jeg mye med kommunikasjon ut til publikum og lesere, innholdsmarkedsføring på sosiale medier og jeg skriver artikler.

- Hva er det mest spennende med jobben din? 

- Noe av det jeg liker best er når jeg får jobbe med lansering av eventer. Jeg elsker å være "on-hand" eller "på gulvet" - der det skjer. Da har jeg også tett kontakt og samarbeid med forfattere, bokhandlere og andre aktører, noe jeg liker veldig godt. 

- Det er gøy å snakke med forfatterne og høre om alle de ulike interessene de har. For eksempel har vi noen forfattere her som er engasjerte i hage, andre syr og holder på med bærekraftig utvikling av klær, andre med kokebøker. Det er spennende å møte så ulike forfattere og høre om ideene deres, og videre å se hvordan en idé blir til en bok. Noen ganger gir jeg også innspill til tekst og bildevalg, og i etterkant ser jeg boka utgitt med noen av mine forslag, sånne ting er veldig gøy!

Retorikk og kommunikasjon

På spørsmål om hvorvidt Asli får brukt utdanningen i jobben, svarer hun at siden de er et nyoppstartet forlag, er det viktig at de har en klar og tydelig visjon om hvem de er og hva de vil oppnå. Mye av det handler jo om hvordan folk oppfatter dem.

- I arbeidet med dette har jeg fått bruk for mye semiotikk, diskursteori, retorikk, og andre kommunikasjonsteorier vi lærte på tvers av alle fagområdene i kultur og kommunikasjon. Fordypningen min i medievitenskap har også vært nyttig for meg siden jeg nå i hovedsak jobber med markedsføring, spesielt emnet som heter digital kultur. Jeg jobber også mye med brukertesting i forlaget, og da har kunnskap om hvordan man leser statistikk og lager og formulerer spørsmål til spørreundersøkelser vært god kunnskap jeg har tatt med meg fra utdanningen.

- Men jeg tror egentlig alt en lærer bare ved å gå på et universitet har vært en stor hjelp til å håndtere en vanlig jobbhverdag, for eksempel å levere til tidsfrister, selvdisiplin, fokus, samarbeid, og det å lese og forstå vanskelige tekster. Det har gjort meg i stand til å takle utfordringer og få en bedre flyt i arbeidet, og det tror jeg man lærer uansett hva man studerer.

- Hvordan er en typisk dag på jobben? 

- Jeg sjekker mailen først, der er det alltid noe å svare på. Etter det jobber jeg videre for å utføre de ulike markedsplanene for bøkene våre, og i tillegg utvikle nye markedsplaner for kommende bøker. Da er det viktig at jeg har oversikt og følger med på hva som rører seg i samfunnet slik at jeg er sikker på at bøkene treffer riktig og best mulig ut i de ulike målgruppene. Jeg har også ansvar for forlagets sosiale medier-kanaler, så i løpet av dagen deler jeg relevant informasjon og innhold der hvis det skjer noe spennende. 

Ellers bruker Asli mye tid på diskusjon innad og møter i redaksjonen der de diskuterer aktuelle ting, bøker og kultur, og hvilke forfattere de tenker kan passe til deres forlag. 

Det er viktig at vi finner forfatterprofiler som passer inn hos oss. Ofte kommer forfattere til oss for å pitche ideer, og så tar vi en beslutning basert på om vi tror på ideen og budskapet eller ikke. Vi følger samtidig alltid med på det som skjer der ute, og er alltid på utkikk etter nye passende folk som har noe å komme med, noe viktig å formidle.

Skulle ta master i Sør-Korea

Asli var på utveksling i Sør-Korea underveis i bachelorløpet, og var sikker på at hun ønsket å dra tilbake dit for å ta en master. Men så kom korona, og hun måtte utsette reisen. Hun så seg om etter et lite vikariat i mellomtiden, og var egentlig ikke på utkikk etter fast jobb.

- Jeg søkte på en stilling i NRK, til en flerkulturell stipendiat-stilling som varer et år. Jeg var på intervju der, men fikk ikke jobben. Men så hadde hun som intervjuet meg, anbefalt meg til venninnen sin som jobber i forlag. Og en dag fikk jeg plutselig en telefon med invitasjon til intervju. Jeg dro og snakket med dem, og plutselig hadde jeg jobben i Pullman.

- Hvis jeg skal gi studenter et råd om hvordan få seg jobb; søk på alle jobber, bare få navnet ditt ut der, så kan det hende noen anbefaler deg videre. Du må også søke på jobber du ikke føler deg kvalifisert til, og så ser noen kanskje at du har potensiale og kan anbefale deg videre. Ikke vær redd for å søke selv om du ikke er perfekt til jobben, råder Asli.

Studiene gir mange muligheter

I løpet av bachelorgraden engasjerte Asli seg i mange jobber, både frivillige og betalte, som antakeligvis gjorde at hun lett fikk seg jobb etter endte studier.

- Jeg jobbet frivillig og betalt som journalist, på studenttorget.no og var aktiv i Samfunnsviteren (fakultetavis på UiO), jeg jobbet på den koreanske ambassaden, som frivillig på antirasistisk senter, på ungdomsklubben Agenda X og ulike musikkfestivaler.

I tillegg har Asli hatt deltidsjobb på McDonalds i 8 år.

- Det var en veldig bra erfaring å jobbe med service der! Jeg lærte mye om hvordan man bør oppføre seg rundt andre mennesker, gjøre det lille ekstra, og om å håndtere stress og utfordrende situasjoner. I tillegg fikk jeg mange nye venner som jeg fortsatt har kontakt med.

Da hun var ferdig på videregående, lurte hun på om hun skulle bli journalist. Men ettersom hun ikke var sikker, studerte hun kultur og kommunikasjon.

- På den måten låste jeg meg ikke til å bli journalist, men jeg kunne samtidig jobbe med det hvis jeg ville. Jeg jobbet litt som journalist og fant ut at det kanskje ikke var akkurat det jeg ville, men det var likevel en god erfaring.

Hvis man er usikker på hva man ønsker å studere, anbefaler hun kultur og kommunikasjon.

- Der er det mange studieretninger du kan velge mellom, både medievitenskap, sosiologi, psykologi og sosialantropologi. Jeg visste ikke hva jeg skulle bli, men når jeg har denne bacheloren som spenner så bredt, kan jeg på mange måter jobbe med hva som helst innen kultur og kommunikasjon. Hvis du er usikker på hva du vil jobbe med tror jeg at istedenfor å tenke på en utdanning som skal føre deg til å få en spesifikk jobb, er det lurt å velge noe du synes er gøy og som du interesserer deg for. Ta det du synes er gøy, og det kommer til å hjelpe deg i en framtidig jobb, for da kommer du til å jobbe med noe du liker også, uten å ha tenkt så matematisk og strategisk gjennom alle steg.

- Har du et siste tips til studenter som ønsker å jobbe i din bransje?

- Ja, vær åpen for alt, ikke tenk at noen jobber ikke er verdige. Ikke tenk at «dette er ikke drømmejobben, så jeg kan ikke ta den.» Plutselig møter du noen som kan hjelpe deg videre. Søk på ulike jobber, ta frivillige jobber her og der og jobb med ulike ting. Ikke lås deg til en spesifikk karrierevei, for da er det lett å glemme at det finnes andre veier inn til drømmejobben også. Bare være åpen og positiv, prøv ditt beste, uansett hvilken jobb det er, på Mc’ern eller i et forlag, avslutter hun.  

Asli Altunøz

Studieprogram: Kultur og kommunikasjon, fordypning i medievitenskap
Fullført grad: Vår 2020
Stillingstittel: Salgs- og markedsansvarlig
Arbeidsgiver: Pullman Publishing

 

Av Erika Ribu
Publisert 14. juni 2022 15:03 - Sist endret 17. aug. 2023 15:11