Anbefalinger fra prosjekt Digitalt læringsmiljø 2030

Prosjekt Digitalt Læringsmiljø 2030 (DLM2030) kommer med anbefaling om forenkling av det digitale læringsmiljøet og økt læringsutbytte for studentene som mål for anskaffelser.

Illustrasjon. Bilde av laptop, rødt eple og en stabel med bøker.

Muligheter og utfordringer framover

Digitalt Læringsmiljø 2030 (DLM2030) har fra starten i desember 2022 arbeidet med å kartlegge bruken av digitale verktøy i læringsmiljøet på UiO og å peke på muligheter og utfordringer i tiden fremover. Bakgrunnen for prosjektet er de store anskaffelsene som skal gjøres i regi av Sikt (Kunnskapssektorens tjenesteleverandør) i nær framtid, og om UiO skal inngå en avtale med Sikt om bruk av systemene som anskaffes. Canvas (læringsplattformen på UiO) og Ouriginal (plagiatkontrollverktøy på UiO), er anskaffet gjennom en tidligere avtale som Sikt forvalter. Inspera, (eksamenssystemet på UiO), har UiO en egen avtale for, men Sikt kan tilby fellesanskaffelse også for dette ssytemet. UiOs avtaler for alle disse sytemene utløper neste år, og Sikt er samtidig i gang med å finne ut hvilke systemer og verktøy de ønsker å tilby til UiO og de andre i sektoren i årene fremover.

Undersøker det digitale læringsmiljøet

DLM2030 har altså identifisert behov og utfordringer knyttet til det digitale læringsmiljøet på UiO. Lærdommen fra dette prosjektet skal brukes som kunnskapsgrunnlag i forbindelse med valg av systemer til det digitale læringsmiljøet og om avtaler bør gjøres gjennom Sikt der det er mulig. Prosjektet gir også en retning for det helhetlige arbeidet med digitalt læringsmiljø i årene fremover. Prosjektet ledes av Lex Nederbragt, førstelektor ved Institutt for biologi, som i tillegg til å undervise er han en aktiv bidragsyter til Carpentry@UiO og CCSE – Center for Computing in Science Education.

Overordnede anbefalinger

Prosjektet har gjennom våren gjennomført åpne innspillsmøter, der ansatte og studenter har kunnet komme med sine perspektiver på UiOs digitale læringsmiljø.
Basert på den innhentede informasjonen og prosjetkarbeidet forøvrig har prosjektet kommet med en en rapport som inneholder en rekke anbefalinger om hvordan UiO bør arbeide strategisk med digitalt læringsmiljø i tiden fremover, både relatert til de kommende anskaffelsene og det kontinuerlige arbeidet som gjøres.
De to hovedanbefalingene er som følger:

Forenkling

DLM er et komplekst økosystem som har en tendens til å vokse og bli enda mer komplekst. UiO bør dempe denne veksten og gjøre landskapet litt enklere å navigere i, både for studenter, undervisere og studieadministrative ansatte. Dette kan oppnås gjennom standardisering, bruk av maler med mer. For sluttbrukere kan, og trolig skal, dette oppleves som en innstramning av valgmuligheter og handlingsrom.

Økt læringsutbytte

Når UiO investerer i digitale verktøy, må målet være å studentenes læring. Verktøy som anskaffes må støtte pedagogisk bruk, og brukere må ha tilstrekkelig kompetanse på pedagogisk design av undervisning.

Tematiske anbefalinger

I tillegg til de overordnede anbefalingene gir rapporten også noen mer tematiske anbefalinger. Noen av disse er:

• Endringer på rutinen for sensurering og klage på eksamen
  • Fortsette arbeidet med å gjøre Mine Studier til samlingsstedet for relevant informasjon for studenter
  • Satse på digital pedagogisk kompetanseheving blant ansatte

Anbefaling for anskaffelse av læringsplattform og eksamenssystem

Avslutningsvis peker prosjektgruppen på at det vil være store ulemper forbundet med å ikke bli med på Sikts nasjonale anbud på læringsplattform og eksamenssystem, og anbefaler derfor UiO å gjøre dette forutsatt at et knippe forventninger oppfylles. Prosjektgruppen anbefaler samtidig at UiO bør begynne arbeidet med å rigge seg for en fremtid der det digitale læringsmiljøet består av en slankere grunnplattform med få basisfunksjoner, og som kan berikes med ulike integrasjoner som kobles på etter behov.

Vil du vite mer?

Publisert 31. aug. 2023 12:48 - Sist endret 31. aug. 2023 12:48