Aktuelt om IT

Aktuelle IT-saker

• Overgang til e-post i MS365 12. feb. 2024 08:03

Nå tar UiO i bruk e-postløsningen som ligger i MS365 (tidligere Office 365), og kan dermed tilby alle studenter og ansatte en mer helhetlig måte å jobbe på, der e-posten og kalender fungerer sømløst med de andre MS365-verktøyene, og all e-post beskyttes med tofaktorautentisering (sikker pålogging).

• Bli med og si hva du mener om IT-tilbudet på UiO! 30. jan. 2024 08:30

Hva synes du om IT-tilbudet og IT-support på UiO? I januar i fjor fikk UiO en ny IT-organisasjon. Målet med omorganiseringen var å gi alle på UiO et bedre IT-tilbud, gi bedre support og være mer lydhøre for ønsker og tilbakemeldinger. Nå kan du si din mening.

• Mobilprint legges ned 1. februar 23. jan. 2024 10:11

I september begynte IT-avdelingen med å overføre alle skrivere på UiO til et nytt, bedre og sikrere utskriftssystem. Framdriften er god, og litt over halvparten av skriverne gjenstår. Mange (ca. 5 600) ansatte og studenter bruker systemet. IT-avdelingen håper på at alle er overført innen påske.

• Riksrevisjonens undersøkelse av informasjonssikkerhet i UH-sektoren 18. jan. 2024 18:15

Riksrevisjonen la den 17. januar 2024 fram en rapport hvor de har undersøkt hvordan institusjoner i universitets- og høyskolesektoren sikrer forskningsdata mot dataangrep.

• Falske e-poster som utgir seg for å være fra en leder 9. jan. 2024 13:47

Mange ved UiO har mottatt e-post som tilsynelatende er sendt fra nærmeste leder eller en annen med lederfunksjon ved UiO. I e-posten spør typisk «lederen» om du er tilgjengelig eller lignende. Ved å svare på e-posten får man etter hvert spørsmål om man kan kjøpe iTunes-gavekort og sende bilde av disse.

• GPT UiO med mørkt tema, kontekstbinding og færre innholdsfiltre 5. des. 2023 08:43

UiOs personvernvennlige KI-chat, GPT UiO, har på kort tid blitt svært populær. Nå kommer dette nyttige verktøyet i ny versjon. Det tverrfaglige utvikler-teamet har fått mange ønsker fra brukerne, og det er spesielt ett ønske som går igjen: mørkt tema.

• Autotekst kan nå brukes direkte i Panopto 13. nov. 2023 17:24

Autotekst, det UiO-utviklede KI-verktøyet som kan overføre tale til tekst, er nå integrert i Panopto. Teksting av undervisningsvideo er nå enklere enn noensinne.

• Vil du lære mer om et dataprogram eller en IT-tjeneste? 7. nov. 2023 13:46

Høstmørket senker seg, og det er kanskje på tide med litt påfyll av kunnskap? Sjekk den nye nettsiden for IT-kurs på UiO, og se om du finner et kurs som gir deg det du trenger for å jobbe eller studere bedre. Alle kursene er gratis.