Nytt til semesterstart i Mine studier

I august får nye studenter ytterligere hjelp til å få en god start på studentlivet! I Mine studier får de nå en personlig tilpasset sjekkliste over det de må huske å gjøre når de starter som ny student hos oss. Vi viser også programmet i studiestartuka i timeplanen deres. I tillegg får de sin personlige timeplan med undervisning, innleveringer og eksamener, beskjeder og lenker til viktige tjenester de trenger som student.

Hvorfor sjekkliste i Mine studier?

Høsten 2022 intervjuet vi flere studenter om hvordan studiestarten hadde vært. Felles for dem er:

• Nye studenter er redd for å gå glipp av viktig informasjon og gjøre feil
  • Nye studenter er opptatt av forutsigbarhet og tydelighet på hva som forventes av dem i ulike digitale verktøy
  • Opplevelsen av studiestartperioden setter tonen for resten av semesteret

Vi ønsker å gi dem en myk overgang til studentlivet, og gjøre det enda enklere å bli kjent med UiO og hva man må huske på som ny. Mange ønsker å forberede seg før de kommer hit for første gang. Vi gir dem derfor verktøy de kan bruke for å holde oversikt over hva de må gjøre, hvilke aktiviteter de skal delta på og hvor de skal møte opp.

Sjekklista er tilpasset hver student

Hver student får en sjekkliste som er tilpasset dem og hvilket studieprogram de går på. En del sjekkpunkter gjelder alle studenter, mens andre gjelder kun for ett eller noen studieprogram. Løsningen er fleksibel og tilpasses de ulike behovene.

Vi henter informasjon om status på sjekkpunktene i flere tilfeller. Ett sjekkpunkt er at de må huske å betale semesteravgift. Når studenten har betalt, vil studenten automatisk finne en bekreftelse på dette i Mine studier. De kan slik trygges på at de har gjort det som forventes og kreves av dem i studiestart-perioden.

Skjermbilde fra Mine studier som viser den nye sjekklisten

Ikke for master- og utenlandsstudenter

Sjekklisten og programmet for studiestart er tilgjengelig for nye BA-studenter og profesjonsstudenter. Vi jobber med å tilgjengeliggjøre den også for nye master-studenter og utenlandsstudenter.

Mine studier kan bestilles og brukes av enheter i UH-sektoren

Mine studier er en sektortjeneste og brukes per nå av UiO og Høyskolen i Østfold. Les mer om tjenesten, hvilke systemer den er integrert med og hvilke forutsetninger det er for å ta den i bruk.

Spørsmål eller innspill?

Ta gjerne kontakt med oss på minestudier@uio.no

Publisert 21. juni 2023 14:40 - Sist endret 21. juni 2023 15:54