Mine studier – nå også på Høgskolen i Molde og Universitetet i Agder

Mine studier er en IT-tjeneste som gir studenter full oversikt over timeplaner, emneoppmeldinger, beskjeder og nyttige verktøy. Tjenesten er utviklet ved Universitetet i Oslo, og kan brukes i hele UH-sektoren i Norge.

Bildet kan inneholde: smil, jeans, bukse, produkt, erme.

Ikke alle var til stede, men her er deler av Mine studier-teamet. Fra venstre: Lars Lauvstad Sættem, Håvard Torp Helmersen, Hermine de Caspary-Poppe og Jørgen Hansen Eiane.

Trygghet for studenter og ansatte

Med Mine studier er det enkelt for studentene å holde seg oppdatert om eget studium. Mine studier-tjenesten henter data fra flere kilder og viser studenten persontilpasset informasjon. Mobilappen til Mine studier kan også sende push-varsler når det skjer noe nytt, så både ansatte som vil nå studentene og studentene selv, kan føle seg trygge på at informasjonen når fram.

Beskjeder fra foreleser eller administrasjon, fast undervisning, endringer i undervisning og annen studierelatert informasjon blir altså tilgjengelig med et klikk, og studentene slipper å måtte klikke rundt eller søke for å finne det de trenger. Ansatte legger ut informasjonen der den hører hjemme, og Mine studier samler den og viser den til studenten.

Nye brukere

For tiden er Mine studier i bruk ved UiO og Høgskolen i Østfold, men fra høsten 2024 blir studiehverdagen enklere også for studentene ved Universitetet i Agder og Høgskolen i Molde.

Jørgen Hansen Eiane er produkteier for Mine studier og jobber ved Seksjon for digitale tjenester ved UiO. – Vi er veldig glade for å kunne tilby Mine studier til enda flere studenter. Vi gjør studiehverdagen enklere og mer oversiktlig, slik at studentene kan fokusere maksimalt på studiene. Innføringen av Mine studier på UiA og HiMolde er godt i gang, og prosessen er ledet av IT-avdelingens Monica Stamnes, sammen med resten av teamet. Det at Mine studier nå får enda flere studentgrupper med inn på tjenesten, vil bidra til at vi kan utvikle tjenesten videre, forteller Eiane. – Dette vil komme studentene på UiO, HiØ, UiA og HiMolde til gode, og vi håper at også at flere vil bli med. Velkommen til Mine studier, UiA og HiMolde!, avslutter produkteier Eiane.

Hilsen fra Molde

Bilde av Marit Letnes
Marit Austvik Letnes, Høgskolen i Molde

Marit Austvik Letnes ved Høgskoledirektørens stab på Høgskolen i Molde sender en hilsen til nåværende og framtidige brukere av Mine Studier: – Å innføre Mine studier er resultat av godt sektorsamarbeid. Vi jobber tett med Høgskolen i Østfold, og fulgte nøye med da de lanserte Mine studier. Deres gode erfaring både fra prosessen, lansering og hvordan løsningen raskt ble tatt i bruk av studentene gjorde valget enkelt: Dette er en løsning som vi også vil satse på. Håpet vårt er at Mine studier skal gi mer fornøyde, det vil si mindre forvirra, studenter ved studiestart og gjennom studieåret, som igjen gir mindre press på folka i administrasjonen. Samarbeidet med UiO har så langt vært godt og effektivt, uttaler Letnes.

For alle i sektoren

Alle UH-institusjoner som i dag bruker TP (timeplanleggingssystem) og KADA (leveranse av kalenderdata fra flere kilder), eller som ønsker å ta disse i bruk, kan nå bestille Mine studier fra IT-avdelingen på UiO.  Har man Vortex (nettpubliseringsverktøy) og Canvas (læringsplattform) blir informasjonen i Mine studier rikere, men det er ikke noen forutsetning å ha disse. Mine studier er videreutviklet slik at den ikke er knyttet til UiO, og hvert lærested får sin egen logo i Mine studier. Tjenesten er også flyttet fra uio.no til minestudier.no ettersom dette nå en sektortjeneste.

Bestille Mine studier?

Mine studier som tjeneste kan bestilles av alle institusjoner i UH-sektoren i Norge ved henvendelse til USIT. Mer informasjon:

IT-tjenestesiden for Mine Studier

→ Bestille Mine studier