English version of this page

Bli med og si hva du mener om IT-tilbudet på UiO!

Hva synes du om IT-tilbudet og IT-support på UiO? I januar i fjor fikk UiO en ny IT-organisasjon. Målet med omorganiseringen var å gi alle på UiO et bedre IT-tilbud, gi bedre support og være mer lydhøre for ønsker og tilbakemeldinger. Nå kan du si din mening.

Bilde av spørreskjemaet som skal fylles ut for brukerundersøkelsen

Svar på undersøkelsen, og gi nyttige tilbakemeldinger

Alle studenter og ansatte får i disse dager tilsendt en brukerundersøkelse på e-post. IT-avdelingen håper at så mange som mulig svarer. Svarene skal brukes til å måle om brukerne er fornøyd og om IT-avdelingen når målene som er satt.

Er du fornøyd?

IT-brukerundersøkelsen skal sendes ut årlig, og resultatet blir satt opp mot resultatet fra undersøkelsen som ble gjennomført i november 2022. Petter Bjørbæk, underdirektør for IT-brukerkontakt og -servicesenter, er ivrig etter å komme i gang. – Undersøkelsen fra 2022 er "baseline" altså en måling av hvor fornøyd folk var før omorganiseringen. Nå har den nye organisasjonen vært i gang i et år, så nå er det på tide at vi får se om vi når målene våre. Hvis vi skal gi studenter og ansatte bedre IT-tjenester og IT-støtte til forskning og utdanning må vi rett og slett måle hvordan vi ligger an, forklarer han.

(Lenken under er den samme som du finner i e-posten du får)

En felles IT-organisasjon med felles kontaktpunkt

Bilde av Petter Bjørbæk, svart-hvitt, ung mann med kort hår
Petter Bjørbæk, underdirektør  for IT-brukerkontakt og -servicesenter.

– De aller fleste IT-ansatte på UiO er ansatt i IT-avdelingen. Tidligere var de ansatte organisatorisk spredt og vi håper på at når vi nå er mer samlet, vil IT-tilbudet både bli brukt og presentert mer enhetlig. Nå har vi også ett, felles kontaktpunkt inn mot IT, nemlig IT-hjelp. Vi har selvfølgelig også IT-ansatte til stede på enhetene, men vi ønsker at de aller fleste henvendelser og spørsmål om IT, skal komme inn til IT-hjelp. Da kan vi sortere ut det som enkelt kan løses straks, og se hva som krever personlig oppmøte eller besøk fra en IT-ansatt. De som jobber ute på enhetene skal sørge for at kunnskapen om både enkeltpersoners behov, prosjekter og fagfelt videreføres og utvikles, fortsetter Petter Bjørbæk.

Alle svar blir lest og tatt med videre

Nå er IT-avdelingen spent på om studenter og ansatte er mer fornøyd enn før. – Vi har jo resultatene fra den forrige undersøkelsen. Oppsummert er resultatene fra undersøkelsen at UiO har klart å levere god IT-brukerstøtte til sine ansatte og studenter. De som har vært i kontakt med tjenesten synes å være fornøyd, og tjenesten synes å ha et greit omdømme blant de som ikke selv har benyttet seg av tilbudet, forteller Bjørbæk.

– Nå har vi brukt tiden på å rette mer av kreftene våre inn mot forskning og utdanning, og å være lydhøre for innspill og ønsker. Vi skal støtte den verdensledende forskningen og utdanningen som UiO leverer, og vi skal tilpasse oss og UiO til den økende digitaliseringen og det forrykende tempoet teknologiene utvikler seg i, fortsetter Bjørbæk. – Det er alltid til syvende og sist de som bruker IT-løsningene som kan si om vi lykkes eller ikke, så med utgangspunkt i denne undersøkelsen kan vi vurdere utviklingen av IT-tilbudet.

Vil du vite mer?

Se oppsummering av brukerundersøkelsen fra 2022.

Husk også at du alltid finner oppdatert oversikt over IT på UiO, inkludert kontaktpunkter, på uio.no/tjenester/it/.

Publisert 30. jan. 2024 08:30 - Sist endret 30. jan. 2024 11:40