Vurdering av mappeoppgaven
Oppgaven består av fire deler, oppgave 1, oppgave 2, oppgave 3 og oppgave 4. Med mappen skal studenten demonstrere at han eller hun har oppnådd de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er beskrevet i studiemålene.
Vurdering
Det skal kun vurderes i hvilken grad nettsidene i mappen kommuniserer som multimodale uttrykk. Om sidene har et moteriktig eller polert utseende eller benytter avanserte former for koding og/eller skripting har ikke betydning i seg selv.
Det skal ikke vurderes om det er benyttet korrekt (valid) XHTML og CSS, så lenge sidene fungerer i Firefox eller en annen nettleser studenten har spesifisert. Kunnskap om forskjellige nettlesere og hvordan man oppnå like resultater i dem er ikke en del av det som skal vurderes i dette emnet.
Om studenten har benyttet valid XHTML og CSS, og dette gir uønskede resultater i enkelte nettlesere som ikke gjengir standarden korrekt, skal det ikke trekkes for det. Vi forventer ikke kunnskap om feil ("bugs") i ulike nettlesere og teknikker ("patches") for å bøte på disse.
Lav grad av måloppnåelse
- Alle oppgavene er besvart, og fyller kravene til antall elementer og uttrykksformer.
- Sidene fungerer: Teksten er leselig, bilder og eventuell video er synlig i den aktuelle nettleseren, eventull lyd kan høres, og lenkene virker.
- Det er stort sett mulig for leseren å finne fram i nettstedet.
Middels grad av måloppnåelse
- Studenten behersker de ulike teksttypene fortelling og eksposisjon.
- Studenten bruker skrift, bilde og dynamiske elementer (lyd og/eller bilde) effektivt.
- Lenker er brukt effektivt og forståelig. Med "forståelig" menes ikke nødvendigvis umiddelbart forståelig, men det skal være en logikk som leseren kan forventes å oppdage.
- Dissonans mellom ulike modi er unngått, eller brukt bevisst som et ironisk eller distanserende grep.
- Teknikker fra pensum er brukt i utformingen av sidene.
- Utformingen av sidene er hensiktsmessig i forhold til budskapet (det som fortelles), og reproduserer ikke kun vanlige teknikker.
Høy grad av måloppnåelse
- Utformingen er kreativ eller nyskapende, og benytter seg av uventede løsninger.
- Nettstedet kommuniserer særlig godt, og kan, alt etter hva budskapet er, beskrives som "vakkert", "interessant", "spennende", "gripende" eller "morsomt".
- Bruken av lenker og utformingen av disse bidrar klart til å øke opplevelsen for leseren.
- Studenten er i stand til å kombinere tre eller flere modi.
- Nettstedet inneholder polyfone uttrykk.