ERN3200 – Forebyggende og klinisk ernæring
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet er delt i to blokker og omhandler både basal ernæring, klinisk ernæring og samfunnsernæring. Første blokk omhandler patogenese ved kreft, kreftbehandling, sykdomsrelatert underernæring, ernæringsscreening, farmakologi, immunologi og psykiatri. Denne delen vil også inneholde praksis på sykehjem med ernæringsscreening av pasienter.
Andre blokk omhandler og ernæring for ulike grupper (barn, gravide, eldre, innvandrere), samt systematisk utvikling og evaluering av teori- og evidensbaserte ernæringsrelaterte tiltak. Denne delen vil også inneholde praksis på helsestasjon og/eller frisklivsentral med observasjon av konsultasjoner og formidling av tilpasset informasjon til mottakere. I tillegg til de to delene, skal studentene gjør en individuell Topical review valgt fra tema foreslått av veileder.
Hva lærer du?
Blokk 1
Kunnskapsmål
Ved fullført blokk 1 skal du kunne
• Forstå sammenhengen mellom kreft og ernæring og de
molekylære mekanismer ved karsinogenese og
ernæringsepidemiologi knyttet til kreft.
• Redegjøre for ernæringsmessige problemstillinger relatert til
kreft i ulike faser av sykdomsutviklingen (under behandling,
etter endt behandling, ved livets slutt)
• Redegjøre for begrepet cancerkakeksi.
• Redegjøre for kostanbefalinger, næringsanbefalinger og
næringsbehovet til pasienter med kreftsykdommer
• Identifisere pasienter med risiko for underernæring ved hjelp
av ernæringsscreening.
• Gjengi indikasjoner og kontraindikasjoner på enteral
ernæring
• Forstå prinsipper for vanlige farmasøytiske
behandlingsregimer
• Kjenne til de vanligste/mest brukte medikamenter i Norge
og kunne identifisere potensielle bivirkninger
• Beskrive interaksjoner mellom medisiner og næringsstoffer
og interaksjoner mellom ulike medikamenter.
• Forstå hvordan næringsstoffer påvirker immunrespons.
• Kjenne til vanlige psykiatriske diagnoser og hvordan
ernæringsbehandling kan være relevant.
Ferdighetsmål
Ved fullført blokk 1 skal du kunne
• Foreslå praktiske kostråd til kreftpasienter i de ulike faser i
sykdomsutviklingen og ved ulike behandlingsopplegg.
• Være i stand til å bruke ernæringsscreeningsverktøy.
• Gjøre antropometriske målinger inkludert måling av
hudfoldtykkelse.
• Beregne energi-, protein- og væskebehov hos pasienter for
monitorering av ernæringsstatus.
Generell kompetanse
Ved fullført blokk 1 vil du kunne
• Stille en ernæringsdiagnose
• Foreskrive behandlingsplan for ulike pasienter og igangsette
plan for enteral ernæring til pasienter som har behov for
dette.
• Gi tilpasset ernæringsbehandling til pasienter med
ernæringsproblemer relatert til psykiatriske diagnoser.
Blokk 2
Kunnskapsmål
Ved fullført blokk 2 skal du kunne
• Kostholdsanbefalinger for, og faktorer som påvirker
ernæringsbehov i, ulike grupper (barn, unge, voksne,
gravide, eldre, innvandrere og vegetarianere).
• Bruke en planleggingsmodell for å planlegge en
intervensjon
• Beskrive sentrale teorier for å forklare og endre atferd innen
helsefremmende arbeid
• Gjøre formativ, prosess- og effektevaluering av en
intervensjon
• Redegjøre for hva kvalitative metoder er og hvordan de kan
brukes
• Beskrive hvordan det forebyggende ernæringsarbeidet er
organisert globalt, nasjonalt og lokalt og hvilke dokumenter
som legges til grunn for arbeidet
• Redegjøre for hvordan ernæringspolitikk utformes og
reflektere over etiske dilemmaer ved å engasjere seg i
politikken
• Beskrive hva det vil si å ha en
menneskerettighetstilnærming til det å endre spise- og
drikkevaner i en befolkning
• Forklare årsaker til og konsekvenser av underernæring i
lav- og middelinntektsland og i krisesituasjoner, samt
diskutere undersøkelser og tiltak for å redusere omfanget
av underernæring
Ferdighetsmål
Ved fullført blokk 2 skal du kunne
• Velge ut de viktigste faktorene som påvirker kostholdet for
ulike befolkningsgrupper, og lage tiltak som er rettet mot å
endre disse.
• Samarbeide med ulike profesjoner i det forebyggende
ernæringsarbeidet og kjenne til ulike aktiviteter i kommunalt
helsearbeid.
Generell kompetanse
Ved fullført blokk 2 skal du kunne
• Gi spesifikke kostholdsanbefalinger til ulike
befolkningsgrupper.
• Identifisere etiske problemstillinger innen forebyggende
ernæringsrelatert arbeid
• Formidle tilpasset informasjon til ulike brukergrupper.
• Delta i samfunnsdebatten innen feltet
Topical Review
Oppgaven er en øvelse i vitenskapelig skriving basert på egnet litteratursøk med utgangspunkt i en definert vitenskapelig problemstilling. Det forventes at man kan oppsummere funnene og komme med en objektiv og balansert konklusjon på problemstillingen basert på litteraturen fra søkene. Denne oppgaven vil gå gjennom hele semesteret hvor tema for oppgaven velges fra en liste over oppgitte tema fra veiledere tidlig i semesteret og innleveringen er i slutten av semesteret.
Ferdighet
Ved fullført emne skal du kunne
• Definere en problemstilling og skrive en oppgave basert på
et individuelt litteratursøk.
• Oppsummere funnene og presentere disse på en forståelig
måte
Generell kompetanse:
Ved fullført emne vil du kunne
• Skrive på en vitenskapelig måte med hensyn på
oppbygging, layout, bruk av referanser og så videre.
Opptak og adgangsregulering
Forbeholdt studenter på Klinisk ernæring.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper: ERN3100
En programstudent som har vært borte fra studiet i mer enn to år sammenhengende, kan pålegges av fakultetet å gjenta tidligere godkjent obligatorisk undervisning og/eller tidligere beståtte eksamener før studenten får gå videre i studiet.
Undervisning
Undervisningen består av forelesninger, seminarer, gruppearbeider og studentpresentasjoner. Det forventes at studentene i størst mulig grad deltar i den oppsatte undervisningen. Det vil også være ulike praksisperioder i kurset.
Obligatorisk undervisning - krav til tilstedeværelse.
Blokk 1
Det er satt opp 2 obligatoriske aktiviteter i blokk 1. Studentene må være tilstede på begge aktivitetene. Ved mindre enn 2 fremmøter mistes retten til å gå opp til eksamen. Sykdom eller annet gyldig forfall må kunne dokumenteres. Dokumentasjon av gyldig forfall må leveres (eller være poststemplet) til studiekonsulent (Marielle Veneranda Bjerke) senest innen tre dager.
Blokk 2
Det er satt opp 6 obligatoriske aktiviteter i blokk 2. Studentene må være tilstede på minimum 5 av disse. Ved mindre enn 5 fremmøter mistes retten til å gå opp til eksamen. Sykdom eller annet gyldig forfall må kunne dokumenteres. Dokumentasjon av gyldig forfall må leveres (eller være poststemplet) til studiekonsulent (Marielle Veneranda Bjerke) senest innen tre dager.
Matlagingskurs for pasienter med fedme
Det er satt opp totalt 2 obligatoriske aktiviteter per student i forbindelse med matlagingskurs for pasienter med fedme:
- Praktisk informasjon om kurset og praktisk matsal
- Matlagingskurs med pasienter inkludert evaluering/ refleksjon (obligatorisk oppmøte på ett av fem kurs)
Studentene må være tilstede på praktisk informasjon om kurset og praktisk matsal. Studentene må være tilstede på ett av fem matlagingskurs. Ved fravær mistes retten til å gå opp til eksamen. Sykdom må dokumenteres med legeattest for å få godkjent gyldig forfall. Legeattesten må opplyse om at den er utstedt i forbindelse med forfall til obligatorisk undervisning, og må leveres eller være poststemplet senest tre dager etter den obligatoriske undervisningen.
Skriftlige innleveringer/kurs som må være godkjent før eksamen
• Innlevering av Topical Review - Godkjent/ikke godkjent
• Matlagingskurs
Gruppeinndeling og plassering på kurs vil bli gjort på intorduksjonsdagen. For ytterligere detaljer og datoer, se oppmøteboka.
Adgang til undervisning
Om adgang til å gjenta gjennomført obligatorisk undervisning
I forbindelse med praksisundervisning, er det svært viktig at du tar stilling til kontrollspørsmålene for MRSA på nytt. Svarer du «ja» på noen av de 7 kontroll-spørsmålene, betyr det at du må teste deg. Resultatet av prøven må foreligge før du kan delta i praksis undervisning. Eventuelle prøvesvar skal leveres til Studieadministrasjonen ved Marielle Veneranda Bjerke.
Eksamen
4 timers skriftlig digital eksamen.
All obligatorisk undervisning må være godkjent inkludert praksis og semesteroppgaven for å kunne avlegge eksamen.
En student som ikke består eksamen i et semester, kan ordinært ikke gå videre i studiet før eksamen er avlagt og bestått. En student som går opp til ny/utsatt eksamen, kan likevel fortsette å følge undervisning til sensur er falt, evt. til klagesensur foreligger, men må da avbryte semesteret dersom endelig sensur er ”stryk”.
Sensur
Universitetsstyret har vedtatt at det skal innføres sensorveiledninger på alle eksamener. Fakultetene skal beskrive sensuropplegget sitt slik at dette framstår klart og transparent for studentene og sikrer samsvar mellom læringsutbytte, oppgaver og karakteren som gis. Det er utarbeidet en samleside med informasjon om eksamen og sensur ved fakultetet som skal ivareta dette.
Kildebruk og referanser
Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.
Hjelpemidler
Ingen medbrakt hjelpemidler tillatt. Ved behov vil kalkulator bli utdelt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Frist for å endre målform i studentweb er 1.februar.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Studenter som ikke møter til eksamen uten gyldig forfall kan ikke fremstille seg til utsatt prøve. De vil rykke ned et kull. Trekk under eksamen vil gjelde som et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.