English version of this page

Avslutning

Avslutning av masterstudiet består av innlevering av masteroppgaven og en avsluttende mastereksamen. Under finner du praktisk informasjon i forbindelse med avslutningen av masterstudiet.

Innleveringsfrist

Innleveringsfristen finner du når du logger deg inn i studentweb. Normalt skal masteroppgaven leveres rundt 15. mai og avsluttende mastereksamen vil finne sted i siste halvdel av mai og første halvdel av juni.

Innlevering av masteroppgave

Masteroppgaven skal leveres digitalt både i Inspera og til DUO vitenarkiv via StudentWeb innen den fristen som er notert i StudentWeb:

1. Lever masteroppgaven i Inspera før fristen for innleveringen går ut, ved å følge instruksene på denne nettsiden.

Logg inn i Inspera med ditt UiO brukernavn og passord via https://uio.inspera.no for å få tilgang til å levere masteroppgaven. Send en e-post til studieadministrasjonen dersom du ønsker å levere masteroppgaven tidligere enn fristen som står i studentweb slik at vi kan gjøre noen forberedelser i Inspera. Gi oss beskjed etter at du har levert masteroppgaven, slik at vi kan kontrollere at innleveringen er vellykket.

2. Lever masteroppgaven i DUO ved å følge instruksene på denne nettsiden.

Logg inn med ditt UiO brukernavn og passord via https://studentweb.uio.no for å få tilgang til å levere masteroppgaven. Send en e-post til studieadministrasjonen etter at du har levert masteroppgaven, slik at vi kan kontrollere at innlveringen er vellykket.

Du kan velge om du vil publisere fulltekst eller bare sammendrag. Om du velger å bare publisere sammendraget, må oppgaven uansett leveres som fulltekst. Oppgaven/sammendraget publiseres ca 3-4 måneder etter sensur.

Vennligst sjekk at du har tilgang til begge portaler før innlveringsfristen din. Ta gjerne kontakt med studieadministrasjonen dersom du har spørsmål om innlvering av masteroppgaven.

Etter innlveringen vil du motta en e-post fra studieadministrasjonen om at oppgaven er mottatt, dersom innlveringen er vellykket. Deretter vil studieadministrasjonen distribuere masteroppgaven til leder i programrådet, veileder(e) til orientering, og til ekstern og intern sensor for vurdering.

Oversikt med alle masteroppgaver som er levert ved ITA

Papirutgave av masteroppgaven?

ITA krever ikke papirutgave av masteroppgaven, men dersom du ønsker det kan instituttet dekke utgifter for å trykke opptil seks eksemplarer. Trykking skjer ved Reprosentralen og det foretrukne formatet er PDF. Selv om du ønsker papirutgave må du likevel levere oppgaven digitalt i Inspera og DUO innen innleveringsfristen.

Følg stegene under for å få trykket og hentet eksemplarene: 
1. Send en e-post til studieinfo@astro.uio.no for å bekrefte antall eksemplarer som du ønsker å trykke. Du vil da motta betalingsinformasjon som du trenger for å legge inn en bestilling. 

2. Deretter må du logge deg inn på UiOs «Trykk og kopi» nettside og laste opp masteroppgaven i PDF-format. Dette gjøres ved å følge lenken for «Masteroppgave» og les instruksene nøye. Klikk på «UiO-bestillinger» når du er klar for å laste opp masteroppgaven og legge inn en bestilling for trykk. 

3. Du vil motta en melding fra reprosentralen når bestillingen er klar, og du kan hente den fra deres besøksadresse:

Reprosentralen
Kristian Ottosens hus
Problemveien 9,
Kjelleretasje, inngang B

Trykketid kan ta 5-6 virkedager.

Avsluttende mastereksamen

Mastereksamen består av en masterpresentasjon og en muntlig eksaminasjon. Mellom presentasjonen og eksaminasjonen skal det være en pause på minst 30 minutter. Studieadministrasjonen publiserer masterpresentasjonen på instituttets nettsider, og henger oppslag på informasjonstavler i astrofysikk byggningen.

Presentasjon av masteroppgaven:

  • Er en offentlig presentasjon av din masteroppgave.
  • Holdes vanligvis i auditoriet 209/Peisestua/Zoom.
  • Varighet: 30 minutter.
  • Det åpnes ikke for spørsmål/diskusjon etter presentasjonen.

Pause (minst 30 minutter)

Muntlig eksaminasjon:

  • Kun veileder(e) og sensorer vil være til stede.
  • Veileder(e) er ikke med på karaktersettingen av mastereksamen men skal gjøre rede for samarbeidet med student, som tas med i den endelige vurderingen.
  • Holdes vanligvis i rom 303, eller via Zoom, og varighet er circa 60 minutter.
  • Etter eksaminasjonen må du vente til sensorene har blitt enige om karakteren din. Den blir kunngjort muntlig og du vil også få en begrunnelse for karakter.

Gjør deg godt kjent med gjennomføring av mastereksamen via Zoom, dersom det blir en digital eksaminasjon.

Begrunnelse for karakter

Når karakteren blir kunngjort får du samtidig en muntlig begrunnelse for karakteren.

Klage på karakter

Dersom du ønsker å klage på karakteren, vil det være den skriftlige delen (masteroppgaven) som går til omsensur og ikke den muntlige prestasjonen. Vanlige klagefrister gjelder.

Hvordan vurderes masteroppgaven?

For mer informasjon om hvordan masteroppgaver blir vurdert ved MN-fakuletet, kan du klikke deg inn på lenkene til karakterbeskrivelser og retningslinjene for sensorer og veiledere nedenfor.

Avslutningsseremoni?

Instituttet arrangerer en masterseremoni i siste halvdel av juni for å feire studentene og gi dem litt ekstra oppmerksomhet. Studentene pleier også å ha en liten uformell feiring sammen med andre studenter i studentkjelleren etter seremonien.

Utklarering og vitnemål

Spør studieadministrasjonen ved Institutt for teoretisk astrofysikk dersom du ønsker en bekreftelse på at du har fullført masterstudiet. De er opp til studenten selv for å bestille det fysiske vitnemålet sitt fra fakultetet via StudentWeb.

 

Publisert 17. mars 2016 09:35 - Sist endret 22. mai 2024 16:11