Undervisning og eksamen

Undervisning og læringsformer

Undervisningen i studieprogrammet som helhet

Emnene i masterstudiets første år har primært studentaktiv seminarundervisning som krever aktiv deltagelse. Seminarene består blant annet av skrivetrening, samarbeid i grupper, arkivbesøk, framlegging av prosjektbeskrivelse og diskusjon av medstudenters tekster og fremlegg.

Veiledning

Studenten søker om, og tiledeles, veileder i andre semester. 

Ved IAKH arbeides det til enhver tid med flere forskningsprosjekter. Programmet anbefaler å skrive masteroppgaven i tilknytning til et slikt prosjekt og i direkte tilknytning til en av de ansattes fagkompetanse, men det er også adgang til å velge andre emner i samråd med faglærer.

Det er også mulig å søke om å få skrive en oppgave som ikke er knyttet til emneforslagene i masterkatalogen/funnet i samråd med fagansvarlig, men en slik søknad kan kun innvilges dersom instituttet kan finne en veileder som er villig til veilede en slik oppgave.

Masteroppgaven skrives under individuell veiledning og gruppeveiledning. I tillegg til den individuelle veiledningen kan man legge frem deler av oppgaven og få kommentarer fra medstudenter og faglærer i emnet HIS4035 – Prosjektutvikling og arbeidsmetodikk i historiefaget

Veiledningen omfatter spørsmål som reiser seg i forbindelse med emnevalg, emneavgrensning, problemstilling, kildemateriale, disposisjon og framstilling.

Se for øvrig den enkelte emnebeskrivelse. De fleste av emnene bruker lærplattformen Canvas.

Undervisningssted

Universitetet i Oslo

Eksamens- og vurderingsformer

Programmet benytter varierte eksamens- og vurderingsformer som
muntlig fremlegging, gruppeoppgaver, innlevering av prosjektbeskrivelse, mappelevering, semesteroppgave og masteroppgave.
I oppgaveseminarene vurderes prosjektbeskrivelsene underveis av faglærer og medstudenter.

Se for øvrig den enkelte emnebeskrivelsene.

Eksamensspråk

I de fleste emnene som inngår i studieprogrammet gis eksamensoppgavene på norsk og engelsk, og eksamensbesvarelsen skal som hovedregel være på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Emnebeskrivelsene gir mer informasjon om målform/språk i eksamensoppgaver og eksamensbesvarelser.

Karaktersystem

I studieprogrammet inngår både emner som benytter karakterskalaen bestått/ikke bestått og emner som benytter den graderte karakterskalaen med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. § 6.1 i Forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i Oslo.

Hvilket karaktersystem som benyttes fremgår av hver enkelt emnebeskrivelse.

Publisert 6. juni 2012 10:00 - Sist endret 4. okt. 2023 15:34