Enkle brukerløsninger for alle!

Hva er det som gjør at enkelte nettsider og applikasjoner er lettere å finne frem på og bruke enn andre? Åshild Aaen Torpe har spesialisert seg på å lage brukervennlige løsninger.

Jeg jobber med å gjøre digitale løsninger bedre å bruke. Det kan være nettsider, apper, saksbehandlingssystemer eller nettbutikker. Kan systemet forbedres med tanke på sluttbrukeren? Kommer viktig informasjon tydelig nok frem? Er det lett å bruke sidene?

For å finne svar på dette gjør jeg blant annet brukerundersøkelser i form av intervjuer og observasjoner, tester sidene som en ekspert, kommuniserer med kunden og sikrer at jeg vet hvilke behov og ønsker sluttbruker og kunder har til det endelige produktet. Deretter kommer jeg med forslag til endringer som igjen blir brukertestet, og slik går det i flere omganger til både vi og kunden er fornøyde med sluttproduktet.

I jobben er det godt å ha med seg metodekunnskapen jeg fikk gjennom studietiden på UiO. Det er veldig viktig å kunne tenke analytisk og bruke riktige metoder til ulike oppgaver, men samtidig være kreativ i denne jobben, sier Åshild.

Nyttig arbeid

Forestill deg en nettside fra 1998 – de var ikke spesielt brukervennlige! Og aner du hvor vanskelig det var å dele et bilde på nett i 2000? Du måtte skrive kode – det er ikke tull! I dag har vi bedre verktøy – de er kraftigere, de er på nett hele tiden og brukeropplevelsen er ofte helt fantastisk bra. Har du tenkt på hvorfor Instagram klarer å laste opp bilder så kjapt? De bruker mange snedige triks for å få det til å føles ut som om det går kjapt.

Forskjellen på en app og en app som folk har lyst til å bruke er god brukeropplevelse. Vi jobber hardt for å gjøre det enkelt å spore en pakke med mobilen din, bestille en konsertbillett mens du er på farten, og sjekke hvor mye du har på konto før du bestiller leilighet på AirBNB. Jeg har en kul jobb – jeg skal finne ut hva det er brukerne prøver å få til, og lage en løsning som passer godt til oppgaven i tett samarbeid med rågode teknologer og flinke kunder.

Plattformene vi bygger på – nettleseren, mobilen, tv’en, skytjenester – utvikler seg raskt hele tiden. Husker du da iPhonen kom? Husker du hvor annerledes det var? Det er knapt ni år siden, og om du plukker opp en iPhone 2G i dag så ser du hvor langt vi er kommet – formatet er det samme, men alle detaljene er bedre. Bedre kamera, raskere prosessor, bedre brukeropplevelse – alt dette henger sammen, og vi må ligge foran hele tiden – teste nye verktøy, bygge nye ting for å forstå mulighetene og hente inn eksperter som vi kan lære av.

Det som er litt kult er at faget mitt er overraskende stabilt. Vi bygger nye ting hver dag, men de grunnleggende kunnskapene du trenger for å forstå behov, og komme opp med løsninger er de samme år etter år. Så det gjør ingenting at verden fyker fremover, jeg trenger ikke bytte ut kjernekompetansen min, bare fortsette å øve meg, lære nytt og dele det jeg kan.

Ingen dager er like

I denne jobben er ingen dager like. Vi sitter stort sett i team på prosjekter ute hos kunden, og ofte møter vi på konsulenter fra andre firmaer, noe som gjør at man kan møte på gamle studiekamerater på prosjektet. Det er veldig moro! I tillegg møter vi hele tiden nye mennesker.

Jeg trives i jobben fordi jeg føler jeg bidrar. Det er veldig spennende å få være med på å lage gode og kreative løsninger for fremtiden. Å gjøre både vår kunde og sluttbrukerne fornøyde er det viktigste målet med det jeg gjør.
 

Åshild Aaen Torpe

Yrke:
Interaksjonsdesigner i Bekk Consulting As

Relevant bachelorprogram ved UiO:
Informatikk: Design, bruk og interaksjon

Masterprogram ved UiO:
Informatikk: Design, bruk og interaksjon

Les flere karriereintervjuer

Emneord: brukervennlig, karriere, karriereintervju, interaksjonsdesigner, interaksjonsdesign Av Elina Melteig
Publisert 17. des. 2013 13:12 - Sist endret 7. juli 2021 18:33