Hvorfor velge denne masterspesialiseringen?
Masterspesialiseringen i naturfagenes didaktikk gir deg inngående innsikt på vitenskapelig nivå i naturfagdidaktiske problemstillinger, som f.eks. forholdet mellom naturfagene, naturvitenskap og samfunnet, allmenndannelse i naturvitenskap, utforskende arbeidsmåter i naturfagene og grunnleggende ferdigheter. Denne kunnskapen skal gi deg grunnlag for både profesjonsutøvelse og for videre PhD-studier. Studiet har som mål å gi deg erfaringer i å analysere fagdidaktisk teori i relasjon til profesjonsutøvelse og utvikling av praksis. Vitenskapelig argumentasjon blir utviklet ved at teori blir drøftet opp mot empiriske data fra læringssituasjoner i og utenfor klasserom. Dette gjøres for ulike formål og målgrupper, som for eksempel å gjøre naturfagenes undervisning mer inkluderende for elever, eller for å forstå hvordan lærere kan vurdere begrepsforståelse i naturfag. Det å forstå ulike kvalitative og kvantitative metoders relevans og begrensninger, og hvordan de kan brukes sammen, er viktig i studiet.
Hva lærer du?
Etter fullført masterspesialisering i naturfagenes didaktikk skal du ha tilegnet deg:
Kunnskaper om
- naturvitenskapens egenart, utforskende naturfag, representasjonsformer, begrepslæring og naturfaglig allmenndannelse
- kompleksiteten i forholdet mellom naturvitenskap og samfunn i temaer knyttet til sosiovitenskapelige problemstillinger som utdanning for bærekraftig utvikling
- ulike kvalitative og kvantitative metoders relevans og begrensninger
- grunnleggende metoder og modeller for å identifisere og vurdere ulike typer utfordringer knyttet til å tilegne seg ulike naturfaglige kunnskapsområder
- hvordan grunnleggende ferdigheter i naturfagene både gjenspeiler karaktertrekk i naturvitenskap, gir gode læringsstrategier og bidrar til å variere undervisning
Ferdigheter til å
- formulere en erfarings- og kunnskapsbasert problemstilling, som er avgrenset og gjennomførbar i naturfagdidaktiske områder
- designe en empirisk undersøkelse
- analysere empiriske data, også med IKT-verktøy
- skrive sammen undersøkelsen i en monografi eller artikkel
- anvende forskningslitteratur og sitering i skriving
- drøfte naturfagdidaktiske problemstillinger i lys av samfunnsdebatt og dagsaktuelle spørsmål
Generell kompetanse til å
- planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere empiriske undersøkelser i naturfagenes didaktikk, kunne beskrive resultater og drøfte dem kritisk, i forhold til det naturfagdidaktiske forskermiljøet, skolen og samfunnet
- iverksette og gjennomføre utviklingsprosesser i skolen
Oppbygging og gjennomføring
Emnene som inngår i studieløpet er obligatoriske, men rekkefølgen på hvilket semester emnene ligger i er anbefalt. I den anbefalte oppbyggingen av studieløpet garanterer vi for at undervisning ikke kolliderer. Hvis du ikke vil følge den anbefalte oppbygningen tar du kontakt med studieadministrasjon i Lektorprogrammet.
10. semester | NATDID4009 – Masteroppgave i naturfagenes didaktikk | ||
9. semester |
NATDID4002 – Naturfagene, forskning og samfunn |
Valgfritt emne fra Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MN) på 4000-nivå |
|
8. semester | DIFO4001 – Didaktisk forskningsmetode: design og innsamling av data | NATDID4001 – Naturfagene, forskning og skole |
Valgfritt emne fra Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MN) på 4000-nivå |
10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng |
Valgfrie emner velges fra emner på 4000-nivå ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MN).
I tillegg kan det tverrfaglige emnet ENERGI4010 - Bærekraftig energiomstilling velges som valgfritt emne. Du melder deg opp til emnet i StudentWeb.
Progresjonskrav
I tillegg til de regulære progresjonskravene, som gjelder alle programstudenter ved UiO, må lektorstudenter oppfylle progresjonskrav før de kan begynne med PROF3025 i 6. semester og før oppstart av masterdelen i 8. semester.
Se her for mer informasjon om søknadsprosess og opptak til mastespesialiseringen.