Programmet skal gi forskningsbasert undervisning på høyt nivå. Med utgangspunkt i kompetansen studenten har med seg fra grunnutdanning og arbeidserfaring, skal studiet gi redskaper til å fortolke og planlegge arbeidshverdagen på det kirkelige praksisfeltet i lys av aktuell praktisk-teologisk forskning.
Programmet skal bidra til økt selvrefleksjon og bevissthet omkring det å være religiøs leder i et flerreligiøst og flerkulturelt samfunn. Studenten skal etter gjennomført program være bedre rustet til å tenke selvstendig og maktkritisk rundt tjenesten, og evnen til å arbeide konstruktivt som praktisk teolog skal styrkes.
Læringsutbytte
Etter fullført mastergrad i praktisk teologi skal studenten ha oppnådd følgende:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om aktuelle diskusjoner innen fagfeltet praktisk teologi
- har inngående kunnskap om vitenskapelig teori og metode i praktisk teologi
- har kunnskap om faglige problemstillinger som bidrar til oppdatert rolleforståelse og profesjonsforståelse innenfor kirkelig tjeneste
- har inngående kunnskap om de kontekstuelle rammene for kirkelig tjeneste, kirkekunnskap og aktuelle debatter om kirkesyn
- har spesialisert innsikt innenfor et avgrenset område av de kirkelige tjenestene
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og drøfte teorier, metoder og fortolkninger i nyere praktisk teologi
- kan kritisere kilder og strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan anvende praktisk-teologisk teori og metode til å analysere, fortolke og videreutvikle egen profesjonsutøvelse og praksis
- kan gjennomføre et avgrenset og selvstendig forskningsprosjekt i praktisk teologi under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- utviser høy grad av selvstendighet på alle nivå i det faglige arbeidet
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve kirkelig tjeneste med høy grad av refleksjon over forholdet mellom identitet, tro, profesjonsutøvelse og kontekst
- kan anvende sine kunnskaper med høy bevissthet om egen rolle som kritisk og konstruktiv aktør i spenningsfeltet mellom tradisjon og innovasjon
- kan utøve kirkelig tjeneste på en måte som integrerer faglig selvstendighet, involvering og samhandling på en konstruktiv måte
- kan analysere sin tjeneste med høy grad av profesjonsetisk og moralsk bevissthet
- har evne til å formidle praktisk-teologisk fagkompetanse på en meget god måte i skriftlig og muntlig form