Innstillinger

I ukomm kan man endre innstillinger på telefonkøene. Her kan du lese mer om hvordan du gjør det og hvilke muligheter du har.

NB! Man kan oppgi ventetid beregnet ut i fra hvor mange som er foran i køen, men dette vil sjeldent være nøyaktig og er ikke noe vi anbefaler.

Velkomstmelding

En velkomstmelding er den meldingen innringere får når man kommer inn i køen (når den er åpen).

NB! Man kan ikke slette en allerede innlest melding. Den kan eventuelt spilles over.

Dersom du ønsker å ha flere velkomstmeldinger å velge mellom, skal du heller bruke "Informelding". Les mer om informeldinger nedenfor.

Lese inn velkomstmelding

  1. Ring 43017.
  2. Tast inn kønummer, fem siffer.
  3. Tast inn pinkode, fire siffer.
  4. Tast 1 for velkomstmelding.
  5. Tast 1 for å lese inn melding.
  6. Tast # for å avslutte innlesning.
    • Om du vil høre innlest melding, tast 2. Om du vil lese inn på nytt, tast 3.
  7. Tast 1 for å godkjenne meldingen.

Infomelding

Det finnes fem valgbare infomeldinger. En infomelding kan brukes til en velkomstmelding eller stengtmelding, men ikke begge deler.

Velkomstmeldinger

Bruk infomelding 1 til velkomstmelding.Trenger du flere velkomstmeldinger kan du bruke melding 2 til 4.

Eksempel:
Infomelding 1: Velkomstmelding for sommertid
Infomelding 2: Velkomstmelding for vintertid

Stengtmeldinger

Bruk infomelding 5 til stengtmelding. Trenger du flere stengtmeldinger kan du bruke melding 2 til 4.

Eksempel:
Infomelding 5: Stengtmelding for sommertid
Infomelding 4: Stengtmelding for vintertid
Infomelding 3: Stengtmelding for møte, ferie eller lignende

Hvilken melding som blir brukt velger du selv ved å krysse av for den du vil bruke.

Lese inn infomelding

  1. Ring 43017.
  2. Tast inn kønummer, fem siffer.
  3. Tast inn pinkode, fire siffer.
  4. Tast 2 for infomelding.
  5. Tast meldingsnummer mellom 1 og 5.
  6. Tast 1 for å lese inn melding.
  7. Tast # for å avslutte innlesning.
    • Tast 2 for å høre innlest melding
    • Tast 3 for å lese den inn på nytt.
  8. Tast 1 for å godkjenne meldingen.

Administrere infomeldinger

Skjermbilde fra ukomm: Viser hvordan man velger mellom ulike infomeldinger.Under "Innstillinger" i ukomm kan du velge mellom to infomeldinger: velkomstmelding og stengtmelding.

Innstillinger for velkomstmeldinger er tilgjengelig når køen er åpen. Innstillinger for stengtmelding er tilgjengelig når køen er stengt.

Velg hvilken infomelding du vil aktivere og trykk "Lagre" for å sette i verk. Husk å ringe inn til køen for å teste om riktig melding blir opplest.

Ventemeldinger

Ventemeldinger blir brukt til å gi info til innringer som står i kø. Når man står i kø vil ventemelding bli lest av med jevne mellomrom.

Standard ventemelding

Alle innringere vil som standard få lest opp denne melding når de står i kø. Melding vil opplyse om hvilket nummer innringer står i køen etterfulgt av «takk for at du har tålmodighet med oss».

Det er mulig å skru av melding eller å erstatte den med en som man selv har lest inn.

Ventemelding

Dette er en type melding man kan lese inn selv.

For eksempel: Det er fortsatt kø. Vent på svar.

Lese inn ventemelding

  1. Ring 43017.
  2. Tast inn kønummer, fem siffer.
  3. Tast inn pinkode, fire siffer.
  4. Tast 3 for ventemelding.
  5. Tast 1 for å lese inn melding.
  6. Tast # for å avslutte innlesning.
  7. Tast 2 for å høre innlest melding
  8. Tast 3 for å lese den inn på nytt.
  9. Tast 1 for å godkjenne meldingen.

Administrere ventemeldinger i ukomm

Vi anbefaler at dere kontakter Telefontjenesten når dere skal endre på ventemeldinger. Det er fort gjort å gjøre noe feil her, så husk å teste ventemelding på køen ved endring.
Husk å Trykke på «Lagre» for å lagre alle endringer man har utført.

Annonseringsfrekvens

Annonseringsfrekvensen styrer hvor ofte man skal høre «Standard ventemelding» når man står i køen. Ønsker man ikke «Standard ventemelding» settes den til 0. Denne er standard satt til 30 sekunder.

Ventemelding

  1. Sett hake i boksen for å aktivere ventemelding man selv har lest inn.
  2. Sett ventemeldingfrekvens til 30 sekunder.
  3. Sett Annonseringsfrekvens til 0 sekunder slik at man ikke får «Standard ventemelding» i tillegg.

Ventemeldingfrekvens

Ventemeldingfrekvensen styrer hvor ofte man skal høre egen «ventemelding» som man selv har lest inn. Anbefales å settes til 30 sekunder ved bruk av egen ventemelding.
Ønsker man ikke egen «ventemelding» settes den til 0. Den er standard satt til 0 sekunder.

Viderekobling

Viderekobling i åpningstiden

  1. Tast inn telefonnummeret du ønsker å viderekoble til i boksen "Viderekobling av kø i åpningstid".
  2. Klikk "Lagre".

Er "Viderekobling av kø i åpningstid" aktivert vil innringere bli viderekoblet selv om det er aktive medlemmer logget på køen.

Viderekobling utenfor åpningstid

Slik viderekobler du køen utenfor åpningstiden:

  1. Sett stengtmelding (infomelding) til "Ingen".
  2. Tast inn telefonnummer du ønsker å viderekoble til i boksen "Viderekobling av kø utenfor åpningstid".
  3. Klikk "Lagre".

Viderekobling av kø ved ikke svar

Det er mulig å viderekoble en kø til et annet nummer etter ønsket tid.
Denne tjenesten kan brukes til å avlaste en kø når det er mye trafikk.

Viderekoble en kø ved ikke svar til annet nummer.

  • I «Viderekobling av kø ved ikke svar» legg inn nummer man skal viderekoble til.
  • I «Viderekoblingstimer» legg inn antall sekunder det skal ringe før viderekobling.
  • Trykk på «Lagre» for å aktivere endringer.

Viderekoblingstimer er deaktivert når den er satt til 0 sekunder som er standard.

Tidsstyrt nedkobling av de som står i kø

Det er mulig å koble ned på tid de som står i kø som ikke har fått svar. Det kreves at det brukes en talemelding før innringer blir koblet ned. Uten talemelding vil innringer tro det er feil på køen.

Denne tjenesten kan være nyttig på køer som er åpen men ikke betjent hele tiden.

Sette hvor lenge det skal ringe på en kø før nedkobling

  • Bruk en allerede innlest infomelding eller les inn en ny en her.
  • Kontroller at det ikke står noe nummer på «Viderekobling av kø ved ikke svar».
  • Sett «Nedkoblingsmelding (infomelding)» til ønsket infomelding.
  • Sett «Viderekoblingstimer» til antall sekunder det skal ringe før nedkobling.
  • Trykk på «Lagre» for å aktivere endringer.
  • Ring inn til kø for å teste at løsning virker som ønsket.

Viderekoblingstimer er deaktivert når den er satt til 0 sekunder som er standard.

Maks i kø

Her kan man sette et tall på hvor mange som kan stå i kø før neste innringer får opptattsignal. Denne tjenesten kan brukes for å hindre at for mange står i kø dersom trafikken er stor.

Når "Maks i kø" er satt til 0, er det ingen begrensning på hvor mange som kan stå i kø. Standard er satt til 0.

Publisert 9. feb. 2017 10:04 - Sist endret 4. jan. 2018 14:15