Forskningsaktuelt - Side 5

Doktorgradskandidaten står og arbeider ved en slipemaskin mens han smiler til fotografen. Han er iført hvit klinikkfrakk.
Publisert 30. aug. 2016 15:29

Ved Det odontologiske fakultet søker forskere etter den beste mulige måten å få bein og implantater til å fungere sammen på. Selv om de fortsatt leter, utmerker titan seg stadig som et svært anvendelig stoff å bruke i proteser og implantater.

Nerveceller
Publisert 23. aug. 2016 10:23

Inflammasomer er ansvarlig for modningen av pro-inflammatoriske cytokiner slik som interleukin (IL)-1β, IL-18 og IL-33 og for aktivering av inflammatorisk celledød, pyroptose. De dannes som svar på cellulær infeksjon, stress eller vevsskade.

Publisert 22. aug. 2016 10:42

Hjernens behov for energi er enormt. Mitokondriene gjør jobben. Men noen ganger går det galt.

Apollons forsidefoto temanummer batkerier.
Publisert 19. aug. 2016 11:46

UiOs populærvitenskapelige forskningsmagasin Apollon har laget et eget temanummer om bakterieforskning ved UiO.

Publisert 18. aug. 2016 14:01

Immunforsvaret til HIV-pasienter blir bedre med økt bakteriemangfold i tarmen. Forskere ser også en mulig sammenheng mellom tarmflora og hjertesvikt.

Publisert 18. aug. 2016 14:01

Multiresistente bakterier er i løpet av de siste årene blitt en enda større trussel i Norge.

Publisert 18. aug. 2016 14:00

Bakteriar kan vere farlege og framkalle sjukdom, men dei kan også vere til stor nytte. Dei kan blant anna fungere som proteinfabrikkar og hjelpe til med å framstille nye medisinar.

Publisert 18. aug. 2016 14:00

Nytt kjemisk stoff fra UiO kan hindre bakterier i å snakke sammen. Da mister de evnen til å danne farlige bakteriebelegg i kroppen.

Publisert 18. aug. 2016 14:00

Multiresistente bakterier kan ta innersvingen på oss. Likevel er det ikke funnet opp nye typer antibiotika på tretti år. Forklaringen er at det ikke lønner seg.

Publisert 18. aug. 2016 14:00

Bakteriene bruker kjemiske våpen mot hverandre. For ikke å dø i kampen sørger bakteriene for å lage motgift til seg selv.

Publisert 18. aug. 2016 14:00

Vi mennesker er helt avhengige av bakterier. De fleste vil oss vel. De færreste er skumle. Nå avsløres bakteriene for stadig nye hemmeligheter.

Publisert 18. aug. 2016 13:59

De skulle finne en kur mot kreft. I stedet oppdaget de et stoff som kan ta knekken på resistente bakterier.

Publisert 17. aug. 2016 11:56

Masterstudenter skal nå sette inn sakseklippende gener i syntetiske bakterier for å lage verdens raskeste test av farlig urinveisinfeksjon.

Publisert 16. aug. 2016 10:56

Matematikere utvikler nå flunkende nye, statistiske beregninger på verdens raskeste datamaskiner for å kunne forutsi hvordan de farlige bakterieepidemiene på sykehus sprer seg.

Gjennomsiktig hode sett bakfra, med skjelettet og en blå hjerne tegnet inn.
Publisert 15. aug. 2016 10:35

Neandertalerne manglet flere gener som kan føre til schizofreni. Betyr det at genene for schizofreni er knyttet til å lykkes i samfunnet?

Publisert 15. aug. 2016 10:18

5000 DNA-prøver av babybæsj skal avsløre hvordan bakteriesamfunnet i spedbarnstarmen endrer seg.

Illustrasjonsfoto
Publisert 9. aug. 2016 14:40

Ved brokkoperasjoner på bukveggen syes det inn et nett for å hindre tilbakefall.  Av og til infiseres nettene. Dette kan forekomme i opptil 6-10 % av tilfellene og krever som regel ny kirurgi og i verste fall fjerning av nettet.

Publisert 5. aug. 2016 11:36

Depresjon og alkoholmisbruk kan hver for seg påvirke immunforsvaret. Ny forskning viser at kombinasjonen er enda verre.

Publisert 29. juli 2016 15:43

Har du noen gang hatt følelsen av at du gikk for langt, at du kan ha såret noen og burde besinnet deg? Da har du kjent på din kritiske følelse.

Søvnløs gravid kvinne
Publisert 29. juli 2016 11:58

Depresjon er opp til dobbelt så vanlig blant gravide fra etniske minoriteter sammenlignet med kvinner fra vestlige land.

Publisert 21. juli 2016 13:31

Det kan være mer flått i områder med mye hjortedyr, men det trenger ikke å bety at det er flere tilfeller av Lyme borreliose! Økningen i antall flått skyldes flere faktorer enn bare hjortedyr viser en ny studie gjort av Atle Mysterud.

Nina Jullum Kise, ph.d.-student, ortoped og overlege, utfører et artroskopisk inngrep på menisken til en pasient.
Publisert 21. juli 2016 09:00

3 av 4 kan unngå kirurgi i kneet med nytt treningsopplegg. Dette kan spare samfunnet for betydelige summer.

Eldre kvinne med hodet i hånda
Publisert 8. juli 2016 14:22

Akutt forvirring er veldig vanlig hos eldre som legges inn på sykehus. Det viser seg å kunne være langt alvorligere enn tidligere antatt.

Implantater i munnen
Publisert 23. juni 2016 14:34

Lar du sykkelen stå for lenge ut i regnet, så ruster den.  Eller om du lar en kniv ligge lenge i verktøykassa uten olje oppdager du, neste gang du skal ta den frem, at den blir skjoldete og sløv.  Hva er det som har skjedd? Jo, jernet har blitt utsatt for en prosess som heter oksidasjon, det betyr at det har reagert med oksygenet i lufta.

Kjetil Taskén i laboratoriet
Publisert 1. juni 2016 11:08

At medikamentet ASA, også kjent som aspirin internasjonalt, har egenskaper som smertestillende og febernedsettende er velkjent. Men medikamentet kan også øke sjansen til å overleve tykktarmskreft.