Forskningsaktuelt - Side 6

Publisert 18. aug. 2016 14:00

Vi mennesker er helt avhengige av bakterier. De fleste vil oss vel. De færreste er skumle. Nå avsløres bakteriene for stadig nye hemmeligheter.

Publisert 21. juli 2016 13:31

Det kan være mer flått i områder med mye hjortedyr, men det trenger ikke å bety at det er flere tilfeller av Lyme borreliose! Økningen i antall flått skyldes flere faktorer enn bare hjortedyr viser en ny studie gjort av Atle Mysterud.

Eldre kvinne med hodet i hånda
Publisert 8. juli 2016 14:22

Akutt forvirring er veldig vanlig hos eldre som legges inn på sykehus. Det viser seg å kunne være langt alvorligere enn tidligere antatt.

Implantater i munnen
Publisert 23. juni 2016 14:34

Lar du sykkelen stå for lenge ut i regnet, så ruster den.  Eller om du lar en kniv ligge lenge i verktøykassa uten olje oppdager du, neste gang du skal ta den frem, at den blir skjoldete og sløv.  Hva er det som har skjedd? Jo, jernet har blitt utsatt for en prosess som heter oksidasjon, det betyr at det har reagert med oksygenet i lufta.

Kjetil Taskén i laboratoriet
Publisert 1. juni 2016 11:08

At medikamentet ASA, også kjent som aspirin internasjonalt, har egenskaper som smertestillende og febernedsettende er velkjent. Men medikamentet kan også øke sjansen til å overleve tykktarmskreft.

Bilde av de tre forfatterne oppstilt.
Publisert 21. apr. 2016 13:50

For å ruste oss mot store helseutfordringer som resistens mot antibiotika og vaksiner, kan det bli avgjørende med bedre forståelse av genoverføring i bakterier. En ny, omfattende studie bringer kunnskapen om hvordan bakterier tar opp DNA og overfører gener, en vesentlig mekanisme bak spredning av antibiotikaresistens, til et helt nytt nivå.