LINKnytt februar 2024

Vi startet januar med å utforske muligheter som utlysing av UiO-midler til IT i utdanning 2024 byr på. LINK har samarbeid med miljøer som ønsker oss med på laget i deres prosjekter, og vi har selv initiert en søknad sammen med KIpåTvers-nettverket som vi er en del av.

LINK har publisert vitenskapelige artikler, og planlagt faglige arrangementer som KI TeachMeet i februar og SnakkOM i mars. Vi har også ansatt en ny førsteamanuensis på full tid. 2024 er allerede på vei til å bli et produktivt år som vi gleder oss til.

LINKs designelement

Til orientering

Førsteamanuensis i LINK

Fredrik nyansatt ved LINK Foto: Tatsiana Komissarova/UiO

Hjertelig velkommen til Fredrik Mørk Røkenes, som begynner i LINK i august! Formålet med stillingen er å styrke LINKs tverrfaglige team, øke kapasiteten til å delta i utviklingsprosjekter, og å styrke forskningsbasen for LINKs aktiviteter gjennom forskning på utdanningsfaglig praksis og pedagogiske innovasjoner.

"A World of Rhythm" er med i TREFF

Illustrasjonsbilde

Den LINK-produserte filmen "A World of Rhythm" er tatt med i programmet til TREFF -Tromsø Educational Film Festival, som finner sted 13-15. mars 2024. Vi gleder oss, og takker for godt og produktivt samarbeid med RITMO - Senter for tverrfaglig forskning på rytme, tid og bevegelse.

LINKs bidrag til et av UVs bærekraftsemner

grafisk del av logo til HF:Studio med mennesker på video og kamera på stativ

LINK har bidratt med å lage introduksjonsvideoer og innspillinger av eksterne oppdragsgivere som er sentrale i masteremnet «Teknologi, læringspraksiser og design» (PED4505) ved Institutt for pedagogikk. Produksjonen skal inspirere studentene, og vise dem at dette emnet både er engasjerende og aktiviserende.

Erfaringsdeling i forbindelse med Prosjekt Digital emneevaluering

gruppe mennesker i samtale rundt et bord

I januar ble det arrangert et erfaringseminar om digital emneevaluering i kvalitetsarbeid. Deltakerne fikk presentert evalueringen av "Course Evaluations & Surveys" (CES)-piloteringen, og caser fra Det juridiske og Det samfunnsvitenskapelige fakultetene som tok CES i bruk.

LINKs årsrapport for 2023 er publisert

Illustrasjonsbilde

I årsrapporten kan du lese om vårt samarbeid med fakultetene, studentene og ledelse om videreutvikling av utdanningskvalitet. Du får en smakebit på noen av våre videoproduksjoner og et overblikk over LINKs tverrfaglige kompetanse og våre bidrag i UiOs prosjekter.

Tone Dyrdal Solbrekke om deliberativ ledelse og bærekraft

Illustrasjonsbilde

Artikkelen "Deliberative leadership: Sustainable practices for public universities?", skrevet med Ciaran Sugrue, presenterer deliberativ ledelse som en potensiell bærekraftig løsning for å gjenopprette mandatet om samfunnsnytte i høyere utdanning.

Rachelle Esterhazy om tilbakemeldinger i doktorgradsveiledning

Illustrasjonsbilde

Publikasjonen "Enhancing feedback practices within PhD supervision: a qualitative framework synthesis of the literature" viser at tilbakemeldinger er viktige i doktorgradsveiledning. Balansering av makt mellom veileder og kandidaten kan oppnås ved å fokusere på tilbakemeldingspraksis.

SK-ITUs utlysning og søknader

Illustrasjonsbilde Foto: Francesco Saggio/UiO

3,5 millioner kroner er forbeholdt til prosjekter innen IT i utdanning i 2024. SK-ITU – Strategisk koordineringsgruppe for IT i utdanning står for utlysningen, søkerseminarene og vurdering av prosjektskisser og endelig søknad. Søkere vil få tilbakemelding på prosjektskissen i begynnelsen av mars.

TeachMeet: Bruk av KI i undervisning

undervisere i samtaler Foto:Shane Colvin /UiO

Bli med på et uformelt faglig og sosialt TeachMeet-format, der erfaringsdeling og dialog er i sentrum. Hør sprint med mini-presentasjoner, delta selv med å stille spørsmål og dele dine tanker rundt undervisningsutvikling. Tid og sted: 27. februar 2024, kl. 09-10, LINKEN.

Emneevaluering og studentinvolvering SnakkOM

forelesningssal rader og gang

Hør om hovedfunn i prosjektet Digital emneevaluering, lær om erfaringer med emneevaluering og studentinvolvering i utvikling av nye undervisningsformer, og snakk med studenter om deres perspektiver. Tid og sted: 12. mars 2024, kl.12:30-14, LINKEN

Digital omstilling i UH-sektoren

Illustrasjonsbilde

HK-dir inviterer til kunnskapsprat om hvor god universitets- og høyskolesektoren er til å utnytte digital teknologi for å heve kvaliteten og relevansen i utdanningen og forskningen. Hvordan står det til med den digitale kompetansen i sektoren? Tid og sted: 7. februar 2024, kl. 10-11, Digitalt.

IDEAs workshoprekke om KI i undervisning

Illustrasjonsbilde

Sjekk ut IDEAs arrangementer som handler om KI i undervisning med ulik tematisk vinkling.

Sjekk også sentrale websider "Kunstig intelligens (KI) ved UiO" for informasjon og inspirasjon.

NOKUT-frokost på Blindern

Illustrasjonsbilde

Få med deg lansering av Studiebarometeret 2023 med påfølgende panelsamtale med UiOs rektor Svein Stølen, forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel, NOKUT-direktør Kristin Vinje og NSO-leder Oline Sæther. Tid og sted: 15. februar 2024, kl. 9-10:30, HumSam-biblioteket.

Utdanningskonferansen 2024 arrangeres 28.november

illustrasjonsbilde

Sett av dagen for erfaringsdeling og inspirasjon, samtaler om UiOs utdanningsvisjoner og samfunnsrolle. Har du deltatt på Utdanningskonferansen 2023, del dine innspill med oss som arrangerer. Tid og sted: 28.november 2023, hele dagen, Georg Sverdrups hus.

SIKT-konferansen for videoprodusenter

grafisk plakat for week 42 arrangementer på UV med bilde av pc og briller

Sett av dagen og følg med på siden for programoppdateringer og påmelding. På konferansen vil underviserne få tips til å lage god video, og hvordan de tekniske løsningene bidrar til dette. Tid og sted: 4 og 5. desember, 2024, NTNU.

Vil du motta LINKs nyhetsbrev? Påmelding

Du kan melde deg av nyhetsbrevet her.

Publisert 6. feb. 2024 15:04 - Sist endret 6. feb. 2024 15:15