Verdensuken for psykisk helse markeres ved UiO

Årets tema er «Vi trenger hverandre. Løft blikket!». Fra Verdensdagen mandag 10. oktober og ut hele uken blir det stands, debatter, filmvisning og andre aktiviteter rundt om på Universitetet i Oslo.

Tre mennesker på stand utenfor HF med grønne buttons

Foto: Universitetet i Oslo

– UiO må bidra med det vi kan for at både studenter og ansatte har det bra hos oss. Vi vet at mange har utfordringer i hverdagen, og det må vi ta på det største alvor. Gjennom markeringen av Verdensdagen håper vi å gjøre det lettere for de som sliter å si ifra og søke hjelp, sier rektor Svein Stølen.

Viktig å se hverandre

– Vi er tilbake på campus etter pandemien og hverdagen er tilsynelatende normal, men vi må likevel huske at mange har hatt det tungt og har det kanskje fortsatt. Verdensuken er en god anledning til å følge litt ekstra godt med, og sette av tid til å virkelig se hverandre, sier studiedekan ved Det humanistiske fakultet Gunn Enli.

Enli er en av flere UiO-ansatte som deltar på arrangementer i løpet av Verdensuken. Mandag 10. oktober klokken 14.15 leder hun panelsamtalen «Vi trenger hverandre». Vi møter NRK P3-programleder Tuva Fellman, førstelektor og undervisningsleder Eirik Welo fra Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk, og teologistudent Peter Lund Bullen.

Menns psykiske helse på programmet

– Universitetet i Oslo byr på et bredt utvalg av arrangementer og aktiviteter under Verdensuken, forteller Signe Thorstad fra Det humanistiske fakultet som koordinerer UiOs markering.

– Vi skal ha en mann-til-mann-samtale om menns psykiske helse, foredrag med Fanny Duckert om sosiale medier, og med Sofie Høgestøl om karakterer. Det blir også sosiale aktiviteter som gaminghjørne, speedfriending og filmvisninger, og stands rundt omkring på fakultetene med informasjon om ulike tilbud, sier Signe.

Arrangementene er gratis og åpent for alle. Besøk arrangementssiden for å se fullt program for uken.

Hva er verdensdagen for psykisk helse?

I år er det 30 år siden Verdensdagen for psykisk helse ble opprettet som en internasjonal FN-dag for å fremme bevissthet om psykisk helse over hele verden. Dagen markeres den 10. oktober i mer enn 150 land.

I Norge blir Verdensdagen markert av kommuner, skoler, arbeidsplasser, organisasjoner og enkeltpersoner fra hele landet. Mental helse har koordinert kampanjen siden 1992 på oppdrag fra Helsedirektoratet.

Publisert 28. sep. 2022 11:31 - Sist endret 28. sep. 2022 11:31