– Gratulerer til de ni nye meritterte utdannere! Det er en glede å se at vi har så mange dyktige og dedikerte meritterte utdannere ved UiO, sier viserektor for utdanning, Bjørn Stensaker.
Han takker Bedømmelseskomiteen for godt og viktig vurderingsarbeid. Det er rektor på fullmakt fra Universitetsstyret som formelt sto for selve utnevnelsen av de ni nye meritterte utdannerne.
UiO utnevnte syv meritterte utdannere i 2020, seks i 2021 og to i 2022. UiOs Pedagogiske akademi består dermed nå av 24 meritterte utdannere.
– Jeg ønsker de nye medlemmene velkommen i Pedagogisk akademi og ser frem til å samarbeide med dem, sier professor Lisbeth Brevik, som er leder av akademiet.
De ni er
- Førsteamanuensis Jan Magnus Aronsen, Institutt for medisinske basalfag
- Professor Dag Kristian Dysthe, Fysisk institutt
- Professor Greta Björk Gudmundsdottir, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
- Universitetslektor Andreas Haraldsrud, MN-fakultetet
- Professor Marte Eidsand Kjørven, Institutt for privatrett
- Førsteamanuensis Nora Elise Hesby Mathé, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
- Førsteamanuensis Omid Mirmotahari, Institutt for informatikk
- Førstelektor Lex Nederbragt, Institutt for biovitenskap
- Førsteamanuensis Elin Sæther, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Det var 15 søkere, ni menn og seks kvinner. Leder av Bedømmelseskomiteen har vært studiedekan Sivert Angel fra Det teologiske fakultet. Det er god spredning i stillingskategorier og alder, både blant søkerne og de som blir utnevnt.
En utmerkelse som henger høyt
– Det å bli en merittert utdanner er en utmerkelse som henger høyt – dette handler om mer enn bare undervisning – det handler om å tenke helhetlig om utdanning der studentenes læring står i sentrum, understreker Stensaker.
– Våre meritterte utdannere er en stor ressurs for både UiO i stort og for de fagmiljøer de er en del av. Jeg gleder meg til å se hvordan Pedagogisk Akademi også vil utvikle seg i årene fremover, sier viserektoren.
Fire kriterier
I tråd med utlysningen baserer vurderingen av søknadene seg på de fire SoTL-kriteriene (Scholarship of Teaching and Learning). Alle de fire SoTL-kriteriene må være oppfylt for at søkerne skal komme i betraktning som merittert utdanner.
- Fokus på studentenes læring
- En klar utvikling over tid
- Ha en forskende tilnærming
- En kollegial holdning og praksis, blant annet gjennom erfaringsdeling og kunnskapsutvikling
Det er årlige utlysninger av meritteringsordningen, og neste søknadsrunde blir lansert i mai/juni 2024.
Mer om ordningen