Norsk krone i middelalderens tid

Visste du at mynt i sin tid var en av de mest effektive måtene å kommunisere på?

Magnus Håkonsson ble norsk konge i 1263, og ble senere kalt Lagabøte (lovforbedreren). Han samlet, litt som Ivar Aasen gjorde med språket et par hundre år senere, alle de ulike regionale lovene i Norge, og lagde én felles lov: en landslov. Denne feirer 750 år i 2024.

Et av temaene vi skal diskutere torsdag 9. november kl. 18, i Domus Bibliotheca, er den norske kronen. Da kommer professor og myntekspert Svein H. Gullbekk for å fortelle hvordan Norge fikk en ny valuta da Magnus Lagabøte tok roret.

For hvordan informerer man egentlig befolkningen om at man er blitt konge, uten aviser eller media? Vi møtte Gullbekk som kunne fortelle mer om Magnus Lagabøte, og mynt som kommunikasjonsmiddel.

På torsdag kan du altså lære om, men også kjenne på, mynt fra middelalderen. En unik mulighet du ikke vil gå glipp av! Meld deg på her.

Velkommen!

Om Domus Bibliotheca

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre. Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag.

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 7. nov. 2023 09:57 - Sist endret 4. mars 2024 13:05