Hva skal vi spise i framtida?

Norsk matproduksjon har blitt «big business». Det er dårlig nytt for miljøet – og dyra, forteller Karen Lykke, som gjester denne podkast-episoden av Hylland og Wig.

Thomas Hylland Eriksen og Ståle Wig

Podkast: Hylland og Wig.
Thomas Hylland Eriksen og Ståle Wig inviterer til skarpe, opplysende og forunderlige samtaler som får deg til å stille spørsmål ved verden slik du trodde den var. Møt de fremste tenkerne i Norge: forskere og forfattere, eksperter og originaler.

Ifølge norske matprodusenter, lager bøndene her til lands «verdens fineste melk» rent og miljøvennlig. Lykkelige kyr gresser ute i fjell og mark. Men hvor godt stemmer dette bildet av norsk matproduksjon? Karen Lykke, professor ved Senter for Utvikling og Miljø, forsker på utviklingen av norsk landbruk og de kulturelle dimensjonene ved maten vi spiser.

Ifølge Lykke har Norge gjennomgått en rask og voldsom industrialisering de siste tiårene, med færre og større matprodusenter, flere kyr på mindre plass, og mindre åpent beite.

Det norske kjøttkonsumet har også tredoblet seg siden 1959, ikke minst takket være mye positiv omtale og påvirkning fra kjøttindustrien selv. Men norske matvaner har flere skyggesider. Kyrene gresser ute bare korte perioder av året og spiser for det meste soya, som skader regnskogen og fører til tap av biomangfold. Samtidig er mye av det økende forbruket av kjøtt usunt for mennesker.

Måten vi håndterer dyr og kjøtt på er blitt et klimaproblem, et dyrevelferdsproblem, og et helseproblem, oppsummerer Karen Lykke.

Så hva er alternativet?

Professor Lykke peker på såkalt regenerativt jordbruk som en av løsningene, altså jordbruk med mindre pløying, gjødsling og sprøyting.

– Ideen er å gi jorden tilbake det den hadde av organisk materiale, slik at den ikke blir utarmet.

Ifølge Lykke er det ikke riktig, som man ofte hører, at denne typen landbruk ikke kan utvikles i stor skala.

– Hvis vi prioriterer forskning på dette, kan vi få det til – selv om kunstgjødselindustrien og konvensjonelle bønder ikke så interessert i denne samtalen, sier Karen Lykke.

Omtalte bøker:

Live, Die, Buy, Eat | A Cultural History of Animals and Meat av Karen Lykke og Kristian Bjørkdahl (gratis nedlastbar).

Gjestens utvalgte:
Pig Earth, av John Berger

Lytt til mer fra Universitetsplassen podkast

Universitetsplassen er en forskerbasert podkast om samfunnet produsert av Universitetet i Oslo. Her møtes både unge og erfarne forskere for å snakke om det de mener er viktig og aktuelt, sammen med gjester fra norsk samfunnsliv.

Vil du gi oss tips og tilbakemeldinger kan du sende en epost til podkast-universitetsplassen@uio.no.

Lytt i Apple podcasts

Lytt i Spotify