Nyheter Universitetsplassen podkast

Publisert 8. mai 2024 10:51

Professor Lars Mehlum har gjort det til sin livs oppgave å forebygge selvmord og drive folkeopplysning. – Jeg har lært utrolig mye av alle møtene med folk som enten har tenkt på, eller har gjort forsøk på å ta livet sitt.

Publisert 18. mars 2024 13:50

Hvem av oss blir statsråder? Og hva foregår i de lukkede rom når avgjørelser tas? En ny studie viser en sterk grad av kollegialitet innad i ulike regjeringer. Forskerne avslører også at beslutningsprosesser fungerer godt og går sin gang – til tross for at regjeringer, statsministre og statsråder kommer og går.

Publisert 1. mars 2024 12:29

PODKAST: Hør Øivind Bratberg, førstelektor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og engasjert masterveileder, i samtale med programlederene Johan Tønnesson og Signy Grape.

Publisert 2. feb. 2024 09:21

– Jeg har holdt en 1000 år gammel hodeskalle i hendene. Jeg kaller henne Mor Oslo, sier rettsodontolog Sigrid I. Kvaal. Det er ikke bare en tusenårig hodeskalle som Kvaal har holdt i hendene. Gjennom et langt liv som forsker og rettsodontolog har hun vært med på identifiseringsarbeid i svært mange ulykker. Men også hjulpet NRK og BBC til å prøve å løse mysteriet omkring den ukjente kvinnen som ble funnet i Isdalen i 1970.

Publisert 24. nov. 2023 08:27

De forsker på hvordan hjernen vår endrer seg fra vi er født til vi dør. De vil finne svar på hvorfor vi utvikler oss så forskjellig, og på hva som kan forklare disse variasjonene. Hvorfor får for eksempel noen Alzheimer-sykdom, mens andre går fri? Hva kan vi gjøre for å forebygge en uheldig utvikling og få et best mulig liv?

Publisert 14. nov. 2023 07:29

Hatkriminalitet mot skeive øker og tilliten til politiet er lav. Denne Ubehagelige samtalen tar del i den betente debatten om kjønn og kjønnsmangfold – med innestemme.

Publisert 28. sep. 2023 08:28

– Vi mennesker har behov for en ekte og kroppslig avsender. Det er jo vi som blir glade av å høre på musikk, ikke maskinen, sier musiker og produsent Hanne Hukkelberg.