2022

En gravid dame får tatt en blodprøve.
Publisert 20. mai 2022 09:37

Behovet for søvn kan bli så sterkt at vi setter oss selv i fare. Men hvorfor er det slik? Og hva skjer i hjernen når vi sover? Hør podkast med Espen R. Nakstad og Rune Enger.

Thomas Hylland Eriksen og Ståle Wig
Publisert 29. apr. 2022 09:30

Hvilke samfunnskrefter påvirker livet vi lever på jobb? Forfatterne Linn Stalsberg og Jonas Bals gjester podkasten Hylland og Wig for å finne svar.

Bildet kan inneholde: anlegg, himmel, klær med høy synlighet, infrastruktur, arbeidstøy.
Publisert 11. apr. 2022 09:46

I april lanserte FNs klimapanel en rapport som ser på løsninger for å begrense klimaendringene på en bærekraftig måte. For selv om FNs generalsekretær António Guterres advarer om at  klimakatastrofen er nær, kan den fortsatt avverges. Snorre Kverndokk og Elin Lerum Boasson har mange innspill til løsninger.

Hylland og Wig banner
Publisert 8. apr. 2022 10:03

Litteraturen kan gjøre verden større. Gjestene i denne episoden av podkasten Hylland og Wig, er Zeshan Shakar og Maria Navarro Skaranger – begge unge, kritikerroste romanforfattere som skriver fra et ståsted i Oslo øst.

Foto av bombet flyplass. Kilde: Colourbox.
Publisert 4. apr. 2022 14:59

Hvilke regler gjelder i krig, og hvilken betydning har en krigsleders fornuft? Og er det juridisk «innafor» å ta livet av en statsleder? Hør generaladvokat Sigrid Redse Johansen og førsteamanuensis Stian Øby Johansen fortelle om betydningen av lover og regler i krig, med eksempler fra krigen i Ukraina.

Smilande studentar på campus. Foto
Publisert 28. mars 2022 11:08

Karriererettleiar Gisle Hellsten oppfordrar foreldre og nittenåringar til å senkje skuldrene, og sjå på valget som et gledeleg dilemma framfor eit skjebnetungt lodd.

Bildet kan inneholde: smil, erme, gest, gjøre, lykkelig.
Publisert 18. mars 2022 13:15

Er det mulig å si noe sant med skjønnlitteratur? Hvor går egentlig grensen mellom fiksjon og fakta? Journalist Simen Sætre og antropolog Vilde Fastvold er gjester i denne episoden av podkasten Hylland og Wig.

Bilde viser de to gjestene på podkasten som holder en modell av en hjerne i hånden.
Publisert 7. feb. 2022 11:45

Korona har herjet med lukt og smakt til millioner av mennesker verden over. Vi har plutselig blitt bevisst sanser vi frem til nå har tatt for gitt. Men hvordan fungerer lukt- og smakssansene våre? 

Ungdom i skolestreik for klimaet foran Stortinget.
Publisert 18. jan. 2022 10:58

Hva er klimaangst? Og hva gjør at særlig unge mennesker rammes?For Mia Chamberlain slapp angsten taket da hun engasjerte seg i klimasaken. Psykologiprofessor Ole Jacob Madsen mener at klimaangst i stor grad dreier seg om en berettiget frykt.