Ubehagelige samtaler: Gutter og likestilling

Frafall, ensomhet og økende forskjeller. Hvor går det galt for guttene?

Illustrasjonsbilde.

Utfordringene står tilsynelatende i kø for mange gutter; de faller fra skolen, opplever ensomhet og får helseutfordringer. Samtidig ser de jentene stikke av med høystatusjobbene. Hvor går det galt? Hva betyr det for samfunnet, og hva kan vi gjøre med det?

Lenke til tekstversjon av samtalen.

I denne utgaven av Ubehagelige samtaler møter du:

• Adam Njå, Psykologistudent og samfunnsdebattant
  • Sylo Taraku, Rådgiver Tankesmien Agenda, og medlem av Mannsutvalget
  • Helga Aune, Partner i EY, og Amanuensis II ved Institutt for offentlig rett, UiO

Samtalen ble ledet av Anine Kierulf, førsteamanuensis på Institutt for offentlig rett og spesialrådgiver hos Norges institusjon for menneskerettigheter.

Denne episoden er en del av samtaleserien Ubehagelige samtaler arrangert av Universitetet i Oslo:

Hva er det forskerne finner ut av som er vondt, krevende eller til og med risikabelt å snakke om? UiOs arrangementsserie Ubehagelige samtaler skal bidra til å styrke meningsmangfoldet og gi nye kunnskapsbaserte perspektiver på ubehagelige spørsmål.

Samtalene gjennomføres med innestemme.

Publisert 27. nov. 2023 11:08 - Sist endret 30. nov. 2023 13:51