Formidlingsarenaen Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca ligger i Karl Johans gate 47 og er UiOs nye formidlingsarena i sentrum.

Formidlingsarenaen Domus Bibliotheca er i en pilotfase der bruksmåter og formater utforskes. Konseptet skal videreutvikles som Universitetet i Oslos viktigste arena for dialog, formidling og samfunnsdebatt.

Hvem har adgang til å bruke lokalene?

UiOs interne enheter som har en formidlingsaktivitet rettet mot ulike eksterne målgrupper, for et allment publikum og mer spissede målgrupper. 

 En redaksjonsgruppe har ansvar for å sette sammen et helhetlig program, bookinger og tilrettelegging. Vi ønsker å legge til rette for et godt samarbeid med arrangører – det bidrar til gode arrangementer. Når arrangementet er booket, vil en koordinator følge opp deg og ditt arrangement. Koordinatoren vil sende deg et nettskjema der du fyller ut nærmere detaljer og beskrivelse av arrangementet. Sammen avklarer dere ønsket teknikk, sceneoppsett, rigg av lokale og andre ting du trenger til arrangementet. En arrangementsvert vil bistå under noen arrangementer. 

Hva kan lokalene brukes til?

Formidlingsaktiviteten bør kjennetegnes ved ett eller flere av punktene under: 

  • bestå av vitenskapelig innhold og/eller har en tydelig kobling til forskning og vitenskap 
  • bidra til kunnskapsutveksling og samarbeid mellom ulike målgrupper og universitetet 
  • fortrinnsvis belyse temaer tverrfaglig 
  • gjerne arrangeres i samarbeid med eksterne aktører 
  • gi publikum en totalopplevelse; god atmosfære, lærerikt og engasjerende 
  • være gratis og åpent for alle 

Lokaler

Hovedrommet 

Publikumsoppsett

  • kinooppsett – 100 plasser
  • hybridoppsett – noen stoler i kinooppsett, noen kafebord 80 plasser
  • kafeoppsett – mellom 40-50 plasser

Sceneoppsett

  • ståbord med/uten barkrakker
  • lenestoler med småbord
  • scenen har adkomst for rullestol

Det blå rommet 

Publikumsoppsett

  • kinooppsett – 60 plasser + sofagrupper (ca. 10 plasser)
  • kafeoppsett – 30 plasser + sofagrupper (ca.10 plasser)

Sceneoppsett

  • høye ståbord med/uten barkrakker
  • lenestoler med småbord 

Det er en liten trapp opp til scenen. 

Det grønne og det vinrøde rommet

Ulike bruksområder:

  • mingleareal
  • servering
  • workshop o.l.
  • ca. 10 høybord og 10 små kafebord til servering og mingling
  • ett stort bord for plassering av mat og drikke

Ordensregler

  • Gjør deg kjent med regler ved bruk av UiOs lokaler.
  • Domus Blibliotheca er vernet. Vennligst ikke heng ting på veggene (det gjelder også med tape).
  • Bruk av åpen flamme, levende lys og alle typer pyroteknikk er forbudt.
  • Eventuelle skader eller mangler skal meldes til Eiendomsavdelingen.
  • Arrangør er økonomisk ansvarlig for eventuelle skader på bygning og inventar.

Priser

Under pilotperioden (ut 2024) er bruk av lokalene gratis.
Ved behov for tilleggsfunksjoner, som tekniker for flerkameraproduksjon eller servering eller om arrangementet trenger ekstra renhold eller sikkerhet, må dette dekkes av arrangør. Etter at du har bestilt rommet kan din kontaktperson bistå i bestilling av tekniker og veiledning til vekterbestilling.

Adgang

Publikum

  • Hovedinngangen er via trappen fra Universitetsplassen.
  • Det er inngang tilpasset rullestol fra Universitetshagen. Krever adgangskort. Ring 90 13 17 55 for assistanse.
  • Selvbetjent publikumsgarderobe i inngangspartiet. 
  • Publikumstoaletter ved hovedinngangen.
  • To HC-toaletter i første og andre etasje. 

Mat og servering

Teknikk

Hovedrommet

  • crestronpanel for styring av ulike funksjoner som lys, lyd og kildevalg
  • fast PC og mulighet for tilkobling av laptop
  • fire kameraer for videokonferanse, webcast og opptak
  • sju bøylemikrofoner, to håndholdte mikrofoner og fire bordmikrofoner
  • projektor med lerret bak scenen

Det blå rommet

  • crestronpanel for styring av ulike funksjoner som lys, lyd og kildevalg
  • fast PC og mulighet for tilkobling av laptop
  • to kameraer for videokonferanse, webcast og opptak
  • fire bøylemikrofoner, to håndholdte mikrofoner og fire bordmikrofoner
  • skjerm på veggen på scenen

Det er Phonak Roger høreapparatintegrasjon i rommene.

Trådløst nett

Send inn søknad og informasjon om arrangementet

 

Kommende arrangementer i Domus Bibliotheca

Mer om bygningen: Kart, reise og tilgjengelighet

Publisert 23. jan. 2024 12:40 - Sist endret 15. feb. 2024 13:18