God helse for alle i 2020 = en sektor i innovativ omveltning?

Partnerforums tredje møte i Innovasjonsnettverket:

Nettverket for innovasjon i offentlig sektor inviterer til debatt om innovasjon i helsesektoren. Temaet aktualiseres ved at det arbeides med en Innovasjonsmelding fra Regjeringen der helse er ett av temaene som er i fokus. Håpet er at møtet vil bidra med nyttige innspill til dette arbeidet.

13.20 Registrering, kaffe/te/frukt
13.30 Ideell og innovativ samarbeidsorganisering og helseinfrastruktur i 2020 (pdf)
          ved IT- sjef Glenn Kenneth Bruun, Rikshospitalet. Min Journal (pdf)
14.00 Kompleks og fleksibel tjenesteproduksjon - fra sykehus til bli-frisk-hus (pdf)
         ved førsteamanuensis Espen Andersen, BI.
14.30 Pause
14.45 Innspill og utveksling av synspunkter
15.30 Slutt

Den norske helsesektoren ligger på topp i investeringer (2005), mens helsekøene igjen vokser (2006 - 07). Samtidig muliggjør den faglige og teknologiske utviklingen innen helse og omsorg behandling av stadig flere av våre plager. Dermed stiger forventningene og etterspørselen. I dag (2007) ser man knapt noen ende på denne utviklingen. I tillegg blir effekten forsterket av vi blir flere eldre og forholdsvis færre til å betale regningen.

Aktuelle spørsmål til innledere og aktive deltakere er:

• Hvordan kan og bør helsetjenester produseres og distribueres i fremtiden?
  • Er det noe å lære fra det vi nå vet om tjenestesektorene ellers og om utviklingen i et arbeidsliv der teknologien gir oss andre måter å drive virksomheter på?
  • Kan helsesektoren tjene på å bli mer innovativ, eller dreier alt seg om effektivisering og mer hardhendt styring av tilbudet til innbyggerne?

Om innlederne

Espen Andersen er førsteamanuensis ved Institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI, hvor han foreleser innen strategi, IT-ledelse, elektronisk forretningsdrift og elektroniske læremidler. Andersen er Doctor of Business Administration fra Harvard Business School.  Han har konsultert for en rekke internasjonale firma og er en mye brukt foredragsholder innen strategisk teknologi- og forretningsledelse.

Andersen om sitt innlegg: "En maurtue består av svært enkle individer – maur – som sammen skaper en kompleks og avansert organisme. Et sykehus består av svært intelligente og motiverte individer som sammen skaper en organisasjon som til tider opptrer umenneskelig og inneffektivt. Årsakene er kompliserte, men ligger i feil organisering, lite bruk av koordinerende teknologi, og liten spredning av kunnskap."

Glenn Kenneth Bruun er IT-sjef ved Rikshospitalet-Radiumhospitalet, og har siden 1998 hatt ansvar for utvikling av drift og infrastruktur. Glenn Kenneth har tidligere jobbet med IT- løsninger for Aker Martime samt Aker Engineering.IT-avdeling. Han har en Master of Management ved BI, Can. Mag i informatikk ved universitetet i Tromsø samt en høyskolekandidat grad ved høyskolen i Østfold. Glenn Kenneth har vært en av entrapenørene og hovedpersonene for å utvikle nye konsepter og ideer rundt IT- løsninger og anvendelse i helsesektoren og som senere også har blitt etablert som selvstendige selskaper. Løsningene utviklet ved Rikshospitalet, Klinisk Portal, fikk god omtale i magasinet Business Week i mars 2005, og løsningen eies i dag av Csam International AS som selger og implementerer løsningen på verdensbasis. Han var rangert som en av de 25 unge og lovende ledere i Norge av magasinet Økonomisk Rapport i juli 2005.

IT- avdelingen ved Rikshospitalet – Radiumhospitalet har primæransvar for alle IT- aktiviteter mht. IT- strategi, drift, arkitektur, mobilisere organsisatoriske endringer som følge av å bli et ”digitalt sykehus”, prosjektutvikling og gjennomføring. Fagmiljøet ved IT- avdelingen består i dag av så vel fagpersonell innenfor kliniske og medisinske service funksjoner som administrative og IT- tekniske fag og betjener i dag ca. 11500 brukere.

Om Bruuns innlegg: Helsetjenesten, både de som mottar helsetjenester og de som tilbyr og utfører helsetjenester, står ovenfor radikale endringer som følge av stadig mer utbredt anvendelse av IT- løsninger innenfor helse og omsorg. Glenn Kenneth vil i sitt foredrag ”Ideell og innovativ samarbeidsorganisering og helseinfrastruktur i 2020” trekke opp noen retninger av hvordan en samlet helsetjeneste kan fremstå ved bruk av informasjonsteknologi, både mht. samhandling mellom helsetilbydere og mellom helestilbydere og forbrukere. Foredraget vil fokusere på hvordan it- løsninger og infrastruktur kan bygges og samordnes for å få til en slik felles fremtid. Foredraget tar utgangspunkt i det arbeidet som i dag gjøres ved Rikshospitalet – Radiumhospitalet HF, og de erfaringer og synspunkter som er skapt gjennom dette arbeidet.

Innovasjon
Emneord: Innovasjon, Tjenester, Velferd og helse