Rekruttering til lederstillinger i kunnskapsorganisasjoner

De siste årene har det vært sagt og skrevet mye om "fremtidens kunnskapsarbeider". Hun har kunnskap som høyt verdsatt kapital, jobber selvstendig, kan ikke detaljstyres, forvalter og videreutvikler sin kompetanse i sosiale nettverk, krever maksimal tilrettelegging, frihet og lønn.

Program:
13.50 - 14.00: Registrering. Kaffe/te frukt
14.00 - 14.30: Kunnskapsarbeideren og kunnskapsforvalteren, hvem er hun, hvordan holde på henne?
                       ved Trond Knudsen, rådgiver Norges forskningsråd
14.30 - 15.15: Muligheter og fallgruver i rekrutteringsprosessen
                       ved Øyvind Martinsen, førsteamanuensis i organisasjonspsykologi ved Handelshøyskolen BI
15.15 - 15.30: Diskusjon

Vi kan allerede i dag ta vare på og utnytte kunnskap langt mer effektivt gjennom større nettverk og med kraftfulle teknologiske hjelpemidler enn for få år siden. Men arbeidskraftmarkedet har nok også en viss innflytelse på håndtering av kunnskapsarbeideren: Det er kanskje mangel på arbeidskraft som gir rom for mer autonomi for arbeidstakeren? I tillegg må vi møte en økende tendens til å gjøre kunnskapsbaserte tjenester til ”hyllevare” via nettet. Det har fått dramatiske følger for enkeltnæringer som reisebyråtjenester. Gjennom blant annet innføring av døgnåpen service er til dels dramatiske følger på vei for større deler av både offentlig og privat sektor. Noen eksempler fra nyere forskning belyser ulike måter å tilrettelegge for kunnskapsarbeideren på som fort kan bli mer vanlig.

Om innlederne

Trond Knudsen har nå ansvaret for programmer og koordinering innenfor temaet FoU for innovasjon i offentlig sektor i Forskningsrådet. Han er også involvert i programarbeid innenfor IKT-basert tjenesteyting og brukerstyrt forskning generelt. Han ledet tidligere en forskergruppe "Arbeid i fremtiden" på Norsk Regnesentral og bygget opp og underviste i tverrfaglig IKT ved Høgskolen i Finnmark. Fagbakgrunn er informasjonsvitenskap fra Universitetet i Bergen med spesialisering innen IKT-støtte for arbeid, samarbeid og kunnskapsforvaltning.

Øyvind L. Martinsen, Dr. philos fra psykologisk fakultet, UiB, 1995. Nå ansatt ved Institutt for Ledelse og Organisasjon ved BI og ved Institutt for Samfunnspsykologi ved UiB. Var tidligere ansatt i 100% stilling ved UiB og har vært en snartur innom Forsvaret som forskningssjef ved Forsvarets Institutt for Ledelse. Forsker og underviser i ledelsespsykologi, personlighetspsykologi, rekruttering, motivasjon og kreativitet.

Rekrutteringsprosessen har mange fallgruver. Noen av disse er å legge for liten vekt på jobbanalysen, å bruke feil tester eller tester med for dårlig kvalitet, og å bruke feil type jobbintervju. I dette innlegget vil krav til de nevnte metoder bli belyst ut fra sentral internasjonal forskning på disse områdene. I denne sammenheng vil det bli fremhevet at jobbanalysen bør styre resten av rekrutteringsprosessen.

Martinsen har skrevet et kapittel om rekruttering i boken "Den dyktige medarbeider" redigert av Einarssen og Skogstad, utgitt på Fagbokforlaget (2005).

Partnerforum
Emneord: Ledelse, HR og kompetanseutvikling