Insentiver for statlig styring

Partnerforums tredje møte i økonomistyringsnettverket.

Hvilke konsekvenser har Norges økonomiske situasjon for arbeidet med effektivisering og gjennomføring av reformer i forvaltningen? Vi ønsker å utforske hvordan bruk av insentiver i offentlig sektor kan bidra til mer effektive tjenester, og hvordan insentiver kan konstrueres for å støtte opp under politiske mål.

PROGRAM

08:45

Registrering, enkel servering

09:00

Velkommen ved Partnerforum

09:05

Insentiver og styring (pdf)
Nils-Henrik von der Fehr, professor, Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo

09:40

Fremtidige velferdstjenester: Ressurseffektiv tjenesteyting til en kravstor befolkning (pdf)
Bjørn Gudbjørgsrud, direktør fylkeslinjen i NAV

10:15

Kommentar ved Olav Ulleren, departementsråd, Landruks- og matdepartementet

10:45

Diskusjon ledet av Espen Aasen, avdelingsdirektør, Finansdepartementet

Om nettverksmøtet
Kan vi rigge til våre insitamentstrukturer og vri virksomhetene inn mot en organisering og tjenesteproduksjon som er mer bærekraftig over tid? Vårt utgangspunkt er at den norske følelsen av rikdom og store økonomiske ressurser gjør at diskusjoner om bedre bruk av ressursene ofte støter på innvendinger - lenge før vi kommer så langt som til identifiseringen av konkrete tiltak.

Norge har i dag en betydelig offentlig tjenesteyting. Graden av brukerfinansiering varierer betydelig. Finansieringen av offentlige tjenester vil presses i fremtiden, blant annet fordi flere blir tjenestemottagere og færre bidrar til finansieringen. Dette betyr at Norge må på sikt få mer ut av hver velferdskrone – men hvilke insentiver og løsninger skal vi anvende? Hvordan kan vi anvende offentlige ressurser smartere og mer effektivt? Kan vi tenke oss andre finansieringsformer?

Om innleggene
Nils-Henrik von der Fehr/UiO: Bruken av insitamenter i offentlig virksomhet - eller enhver virksomhet - er mer kunst enn vitenskap. Ihvertfall finnes det ingen enkle svar. En kombinasjon av teoretisk innsikt og praktisk erfaring kan imidlertid bringe oss et stykke på vei; i det minste kan det bidra til at vi unngår de største fallgrubene og de alvorligste feilene. Det gjelder særlig økonomiske insitamenter; de er sterke saker, og kommer de i gale hender, kan det gå virkelig galt..

Bjørn Gudbjørgsrud/NAV: Offentlig sektor står i de nærmeste tiårene foran store utfordringer. Snart kommer den lenge varslede ”eldrebølgen.” Hvordan skal vi organsiere og finansiere tjenestene fremover for å sikre bærekraftighet? En stor andel av befolkningen i yrkesaktiv alder står utenfor arbeidslivet. Hva skal til for å kvalifisere og integrere flere? De demografiske endringene vil kreve nytenkning for å sikre kvalifisert arbeidskraft som kan produsere velferdstjenestene. Kan teknologien erstatte de varme hendene og kloke hodene?

Om innlederne

Nils-Henrik von der Fehr er professor og leder Økonomisk institutt ved Universitetet i Oslo. Han arbeider blant annet med hvordan myndighetene kan tilrettelegge for effektiv ressursbruk, i offentlig sektor selv såvel som i andre deler av samfunnsøkonomien. Han har ledet flere offentlig utvalg, vært rådgiver for offentlige myndigheter og private aktører nasjonalt og internasjonalt, og var i en periode ordfører i Hurdal kommune.

Bjørn Gudbjørgsrud er direktør for fylkeslinjen i NAV. Gudbjørgsrud har tidligere vært rådmann i Nes kommune, Akershus og i en lang periode direktør i KS. Han har i dag et overordnet ansvar for alle NAV-kontorer og forvaltningsenheter i landet.

Olav Ulleren er departementsråd i Landbruks- og matdepartementet. Ulleren har veterinærmedisinsk embetseksamen fra Norges Veterinærhøgskole og masterstudiet Knowledge Management fra BI. Ulleren har tidligere vært administrerende direktør i KS, statssekretær i Kommunal- og regionaldepartementet og ordfører i Tinn kommune.

Espen Aasen er avdelingsdirektør i Finansavdelingen i Finansdepartementet.
Han har også arbeidserfaring fra det tidligere Utdannings- og forskningsdepartementet.

Partnerforum
Emneord: Økonomi, Styring, Effektivitet, Tjenester