Likestilling, rasisme og inkludering

Emmnebeskrivelse for høst 2024:

 

Norge er et mangfoldig sammensatt samfunn. Det har Norge alltid vært, men i økende grad gjennom de siste tiårene. På dette emnet diskuterer vi ulike tema og perspektiver som kan hjelpe oss med å forstå og fortolke mangel på likestilling/tilstedeværelse av sexisme, rasisme og funksjonsdiskriminering, og hvordan inkludering blir mulig. Det fokuseres også hvordan kjønn, minoritets- kontra majoritetsbakgrunn, sosial klasse, funksjonshindring og alder kan virke sammen og bidra til å gi individer muligheter og utfordringer.  Vi tar utgangspunkt i begreper og perspektiver som kjønnsrettferdighet, bærekraft, identitet, interseksjonalitet, multikulturalisme, strukturell rasisme, hverdagsrasisme og postkolonial kritikk. Bærekraft forstås ofte som knyttet til natur og miljø, men når det snakkes om det grønne skiftet, en storstilt omlegging av produksjons- og livsformer, er et sosialt rettferdighets- og likestillingsperspektiv viktig. Det gis innsikt i hvordan rettighetskonflikter er behandlet i feministisk teori gjennom konsepter som interseksjonalitet og postkolonial kritikk. Vi leser flere empiribaserte tekster. På den ene siden vil det si tekster der forskere har brukt samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder for å utforske folks liv og erfaringer. I disse tekstene brukes gjerne teoretiske begreper, noe som viser hvordan teori kan anvendes til å forstå samfunnsforhold og individuelle erfaringer.  På den andre siden leser vi også skjønnlitteratur og poesi for å utforske liv og erfaringer som analyseres i forskningslitteraturen. Emnets belyser Norge historisk og i samtiden som et mangfoldig sammensatt samfunn, herunder majoritetsbasert politikk i møte med den samiske befolkningen, nasjonale minoriteter og innvandrere.

 

Kunnskap:

Du skal tilegne deg:

  • -generell innsikt i normative teorier om kjønnsrettferdighet og muligheter/ konflikter i et mangfoldig sammensatt samfunn
  • -kunnskap om hvordan det kan være motsetninger mellom religiøse og kulturelle grupperettigheter og kjønnslikestilling
  • -innsikt i sentrale begreper og perspektiver som interseksjonalitet, assimilering, multikulturalisme, rasisme, postkolonialisme, funkofobi og diskriminering
  • -kunnskap om hvordan Norge alltid har vært, og i økende grad blir, et mangfoldig sammensatt land.

 

Ferdigheter:

Du skal bli i stand til å:

  • -kjenne igjen sentrale posisjoner i debatter der forhold knyttet til kjønnslikestilling, funksjonsdiskriminering, rasisme og integrering møtes.
  • -reflektere kritisk over tilnærminger til kjønn og likestilling i debatter om det norske mangfoldig sammensatte samfunnet.
  • -reflektere kritisk over tilnærminger, politikk og diskusjoner som vedrører diversitet ved bruk av ulike faglige og teoretiske perspektiver

 

 

Generell kompetanse

Etter endt undervisning skal du ha lært å:

  • -inkludere interseksjonelle perspektiver i din tenkning om kjønn og likestilling
  • -vurdere kritisk ulike teoretiske perspektiver på inkludering/integrering, rasisme/diskriminering, funksjonsdiskriminering og feminisme
  • -anvende relevant teori og empiri for å svare på faglig funderte spørsmål/ problemstillinger
  • -gjenkjenne hvordan ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver påvirker valg av tema og problemstillinger i forskning.

 

 

Overlappende emner

Dette tema overlapper det nå nedlagte emnet KFL2031 Feminisme og multikulturalisme

Undervisning

Undervisningen består av forelesninger og seminar totalt ca. 30 timer. Seminarene inkluderer trening i skriftlig og muntlig framstilling. Studentene forutsettes å delta aktivt med muntlige og skriftlige bidrag om temaer i emnet. Emnet gis også som «heisemne» på Masternivå, og undervisningen er felles for begge nivåer.

Det er obligatorisk frammøte (minimum 7 av 10 ganger på forelesningene og minimum 4 av 5 ganger på seminarene). Det er viktig å være til stede første forelesning og seminar.

Eksamen

Eksamensformen på emnet er en individuell semesteroppgave som det arbeides med og gis tilbakemedlinger på gjennom hele emnet. Den enkelte student utarbeider problemstilling for oppgaven. Oppgaven vurderes etter karakterskalaen A til E for bestått og F for ikke bestått.

.

 

 

 

Publisert 31. mars 2014 12:55 - Sist endret 12. apr. 2024 13:36