Når Singer begynte med diversifisering lå fokuset på annen teknologi og produsering av andre hus artikler. Singer begynte altså å produsere støvsugere, steam presser og dampstrykejern. Hvor behovet eller grunnen for å produsere hus artikler kom fra er et interessant spørsmål, og svaret på det finner man overalt – Singer produserte for den hjemmeværende moren. Det virker som at Singer ville gi de hjemmeværende mødrene produkter som ikke kostet skjorta og som ga en sjanse for kreativitet.
Eller kanskje det var motsatt. Kanskje det var husmoren som hadde inspirert Singer til å produsere det alle kvinnene på midten av 1900-tallet manglet ved siden av sin Singer symaskin – nemlig en støvsuger til å hjelpe med ryddingen som må bli gjort etter at symaskinen er brukt.
Støvsugeren ble en sidevirksomhet for Singer, men markedsføringen gikk hardt for seg. Som på denne plakaten fra 1960 der de ikke bare reklamere for at Singer også selger støvsugere, men de reklamerer også for at de har ulike støvsugere med ulike funksjoner for vasking. En for trappen, en for teppegulvet, en for bilsetet og en for gardinen? Mange ulike typer = flere kjøp. For i stede for å gi kjøperen en støvsugere med alle disse funksjonene, produserer de heller fire forskjellige funksjonerende støvsugere slik at man bør ha alle for å vaske huset ordentlig.
Her ser vi en reklamefilm fra 1992. Når Singer lanserer et produkt som støvsugeren virker det som den eneste målgruppen de er interessert i å treffe eller nå frem til er 90-tallets hjemmeværende mødre. I denne reklamefilmen viser de først til at Singers største og mest populære vare er symaskinen og at det var slik de fant ut at Singer også produserte støvsugere. Og siden Singers varemerke er kvalitet, må man jo kjøpe alle de nye tingene prodserer for en grunn - fordi den er markert med den røde S-en.
Kilder:
https://www.singer.se/pdf/he/SVCB_4216_english.pdf
https://www.singer.se/no/Produkter_details_SVCB4216.htm
http://www.vacuumcleanerhistory.com/
https://www.singermachines.co.uk/faq/singer-sewing-machine-company-history.html
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere