Singer Sewing Machine Company

Singer Sewing Machine Company, grunnlagt som I. M. Singer & Company i 1851, ble først omdøpt til Singer Manufacturing Company i 1865 siden de var best kjent for sine symaskiner, og byttet til slutt navn til det vi kjenner det som i dag – Singer Company siden 1963.

Bildet kan inneholde: erme, font, motorkjøretøy, t skjorte, grafikk.

Singer sin gamle logo, periode 1870-1961. (foto: https://1000logos.net/wp-content/uploads/2020/08/Singer-Logo-1851.png)

Gammel versus ny logo, industri versus hjemslig symaskin, markedsføring versus forbruk. Det er flere endringer når det kommer til Singer, alt fra logo, symaskingens teknologi og funksjonalitet, til produskjonen, forbruket og markedsføringen. Jeg vil i dette blogginnlegget derfor gjøre et forsøk på å presentere disse endringe for å få de mer i fokus og for å sette et lite lys på måten Singer har drevet markedsøfring på. 

Det første jeg vil dra frem er logoen - den ikoniske røde S-en har alltid vært der, men alt det andre har hatt en drastisk endring. Drastisk i den forstand at logoen har gått fra å være et symbol på hva husmødre og fabrikker gjør, til å bli en simplistisk versjon hvor den røde S-en blir presenter som hvit med rød bakgrunn og med navnet "singer" i matchende rød skrift bak. Men, Singers sin røde S vil alltid være gjenkjennelig som et av de mest anerkjente varemerkene i verden. 

Bildet kan inneholde: font, magenta, rektangel, elektrisk blå, skilting.
Singer sin gjeldene logo fra 1961. (foto: https://1000logos.net/wp-content/uploads/2020/08/Singer-logo.jpg)

Videre har vi selve Singer symaskinen - en symaskin som både har vært produsert for industribruk og for hjemlig funksjon, like stort på begge marked. Men Isaac M. Singer var faktisk den første som produserte en symaskin som kunne brukes i hjemmet.

Bildet kan inneholde: font, maskin, engineering, kunst, kontorutstyr.
Maskinmodell nr. 27-4, hjemslig. (foto: Pintrest)

Maskinmodell nr. 27-4, prodsert mellom 1889-1913, var designet for husmorsmarkedet - for familie sying. Dette var ikke den første symaskinen produsert for hjemlig bruk, men det er et klassisk eksempel på en symaskin mange familier hadde hjemme hos seg. Den var del av Singers første symaskiner med "vibrerende skyttel"-teknologi, som er et spoledriverdesign som ble brukt i hjemmesymaskiner med låsesøm i andre halvdel av 1800-tallet og første halvdel av 1900-tallet. Den erstattet tidligere tverrgående skytteldesign, men ble selv erstattet av roterende skytteldesign.

Bildet kan inneholde: font, maskin, symaskin, kunst, bildeler.
Maskinmodell nr. 29-4, industriell. (foto:https://ismacs.net/singer_sewing_machine_company/model-list/classes-1-99.html)

Maskinmodell nr. 29-4, prodsert mellom 1896-1927, var designer for industriell bruk. Vi ser tydlige forskjeller mellom denne industrielle-modellen og modell nr. 27-4, sistnevnte er penere i sin helhet grunnet at denne skal stå i hjemme og bli sett på som dekor når det ikke benyttes til sying. Modell nr. 29-4 er ikke designet med det samme pene uttrykket grunnet at den kun er ment for funksjonalitet og for fabrikk-rommet. 

Neste blogginnlegg skal handle om det jeg ikke fikk snakket så mye om nå, markedsføring og forbruk - Singers markedsføring la nemlig vekt på kvinners rolle og deres forhold til hjemmet, og fremkalte idealer om dyd, beskjedenhet og flid. Men mer om det neste gang.

 

Kilder:

Joan Perkin, "Sewing Machines: Liberation or Drudgery for Women?" History Today 52 (Dec. 2002).

Judith G. Coffin, "Credit, Consumption, and Images of Women's Desires: Selling the Sewing Machine in Late Nineteenth-Century France." Historical Studies (Spring, 1994) 18 746–752.

https://en.wikipedia.org/wiki/Singer_Corporation

https://www.singer.com/history

https://en.wikipedia.org/wiki/Singer_Model_27_and_127

https://ismacs.net/singer_sewing_machine_company/model-list/classes-1-99.html

Emneord: Singer, industri, maskinmodell nr. 27-4, maskinmodell nr. 29-4 Av Ingrid Ringstad
Publisert 23. okt. 2023 13:49 - Sist endret 23. okt. 2023 13:58
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.